Jag får alltid ont i magen när jag ska åka buss så nu kan jag aldrig åka med skolbussen utan pappa måste skjutsa mig. Vad ska jag göra?

Svar
Din magvärk i samband med att du åker skolbuss kan vara oro/ångest, alltså rädsla för att åka buss. För att komma över din rädsla behöver du träna stegvis på att åka buss. Träna - i första hand på fritiden - att bara gå på en buss och så småningom åka kortare sträckor. Träna efter hand att åka med skolbussen en liten bit, eller en av resorna till eller från skolan. Har du någon kompis som du kan sitta bredvid så att det känns lättare? Om du har en freestyle kanske du kan lyssna på favoritmusik när du börjar öva att åka. Läs gärna mer om oro/ångest på hemsidan. Hör av dig igen om du vill. Lycka till!!