Hej! Jag heter XX och har en vän som mår dåligt (han är 14).
Jag lärde känna honom för 5 månader sedan ca och han berättade då att han mådde dåligt och hade självmordstankar och även att han försökt ta sitt liv. Och då hjälpte jag honom att må bättre och fanns där för honom och gör det än idag.
Problemet är att idag så har han slutat höra av sig, liksom vi skriver ibland men inte ofta och han ignorerar ofta när jag skriver. Och igår så berättade han att det hänt något dåligt men jag vet inte vad och han vill inte berätta. (eller att han är rädd att berätta) kan vara båda.
Jag vet inte vad jag ska göra längre eller hur jag kan hjälpa honom, har sagt att jag kan prata med hans föräldrar eller att han kan göra det själv, men han vill inte det och han har pratat med skolkuratorn men det fungerade inte sa han.
Känns som det mest är en ond cirkel han går igenom nu och har gått igenom ett långt tag.
Han berättade även då när jag lärde känna han att hans föräldrar har vissa alkohol problem så tänker att det kanske kan vara något "alkohol relaterat" som hänt.
Bli ju självklart orolig eftersom han berättat det som hänt tidigare så är man ju orolig för att det ska vara något ”återfalls liknande”
Så jag undrar bara vad ska jag göra?
Känns som jag har gjort allt man kan som vän.
Känns svårt för mig också eftersom jag bryr mig så mycket och känner mig lite handfallen.

Svar
Hej!
Tack för ditt brev.
Det är lätt att förstå att du vill hjälpa din kompis som mår dåligt, men det som är viktigt är att du inte tar på dig hans problem och att er kontakt bara kretsar runt hans mående.
Man kan inte som kompis ta ansvar för någon annans mående, det måste vuxna i närmiljön och utbildade vuxna göra.
Detta påverkar dig mycket, DU börjar att må dåligt av att oroa dig, inte veta vad du ska göra och inte veta att han får hjälp och stöd.
Och det är ju inte bra alls, han kanske känner att du inte mår bra av hans ”problem” och dåliga mående, tar på dig ansvar, därför han backar.
Du skriver att du tidigare hjälpte honom att ”må bättre igen” kan det ha blivit så att det blev för mycket?
Han har nu slutat höra av sig, och svarar heller inte då du hör av dig.
Du blir naturligtvis väldigt orolig och får tankar på att det ”hänt honom något”.
Det kan vara så att han behöver lite ”space” , att han backar från något som blev för mycket för honom.
Han vill heller inte att du ska veta vad som hänt.
Det du kan göra är att säga att du oroar dig för att han inte mår bra, att du lyssnar om han vill prata, men att det är han som bestämmer när.
Som kompis räcker det att bara finnas där, hjälpa honom att vara aktiv och göra roliga saker, få annat att tänka på.
Du kan också hänvisa honom till Snorkels webbsida och våra appar, elevvården eller annan vuxen.
Om du blir riktigt orolig, om du misstänker självmordstankar eller handlingar, så prata med t.ex. din mamma som kan hjälpa dig med att hon kontaktar din kompis föräldrar.
Mår man så dåligt att man har allvarliga s-tankar så behöver man hjälp och stöd från vuxna och professionella, fast man inte vill och ser det själv just då.
Det är naturligt att vara ledsen och känna sig "deppig" ibland, särskilt då man är i tonåren som är en jobbig period i livet, det betyder inte att man är deprimerad, men om någon drar sig undan kontakter, isolerar sig, börjar vara hemma från skolan och ofta är ledsen, nedstämd och ingenting är roligt, då behöver man hjälp att komma ur detta.
Ibland kan kompisar säga att de inte vill att man ska berätta för någon, att de inte vill ha någon hjälp, för det finns inget som hjälper, det hör till det mörka sättet att tänka då man är nedstämd och deprimerad.
Men man ska INTE gå ensam med vetskapen om att en kompis har självmordstankar eller skadar sig själv.
Berätta för någon vuxen i närheten, det är alltid bäst.
Det finns hjälp att få.
Du verkar vara en bra kompis, och har precis som du skriver, gjort allt du kan som vän.
Skriv igen om du vill, kram Snorkel