Jag har en kompis som har depression. Hon har haft det i flera år nu. Men jag har inte vetat det så länge. Men jag känner oro för henne. Hon har skurit sig en gång, men de vet hon inte att jag vet. Hon har också gått till en psykolog. Men hon har slutat nu... men vad kan JAG göra för att hon ska må bättre. Eller finns det inget. Vill inte tjata genom att alltid prata om det eftersom jag tror det är skönt att få "glömma" bort det... Hon är min bästa vän.

Svar
Hej! Det är lätt att förstå att du vill hjälpa din kompis som mår dåligt, men det som är viktigt är att du inte tar på dig hennes problem och att er kontakt bara kretsar runt hennes mående. Det du kan göra är att säga att du ser att hon inte mår bra och att du oroar dig, att du lyssnar om hon vill prata, men att det är hon som bestämmer när. Som kompis räcker det att bara finnas där, hjälpa henne att vara aktiv och göra roliga saker. Du kan också hänvisa henne till Snorkelhemsidan, elevvården eller annan vuxen. Om du blir riktigt orolig, om du misstänker självmordstankar eller pågående självskada, så prata med t.ex. din mamma som kan hjälpa dig att kontakta din kompis föräldrar, eller så pratar du med någon inom elevvården. Det är naturligt att vara ledsen och känna sig "deppig" ibland, särskilt då man är i tonåren som är en jobbig period i livet, det betyder inte att man är deprimerad, men om någon drar sig undan kontakter, isolerar sig, börjar vara hemma från skolan och ofta är ledsen, nedstämd och ingenting är roligt, då behöver man hjälp att komma ur detta. Ibland kan kompisar säga att de inte vill att man ska berätta för någon, att de inte vill ha någon hjälp,för det finns inget som hjälper, det hör till det mörka sättet att tänka då man är nedstämd och deprimerad. Men man ska INTE gå ensam med vetskapen om att en kompis har självmordstankar eller skadar sig själv. Berätta för någon vuxen i närheten, det är alltid bäst. Det finns hjälp att få. Du verkar vara en bra kompis, hälsningar M och Snorkel.