Hejsan. Jag har en underbar familj med har inga vänner. Vad ska jag göra åt det. Har varit ensam i 3 år nu, vad ska jag göra?? Orkar inte ha det så här längre.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Otroligt tungt att du upplever att du inte har några vänner, men naturligtvis bra att du har en familj som du uppskattar mycket. Har du några syskon att umgås med? Kan ni göra saker tillsammans, söka mera aktivt efter vänner? Hur ser det ut på din skola, har du inga klasskamrater som du kan börja umgås med mera? Kan du få hjälp av dina lärare, vet de att du känner dig så ensam? Berätta för dem, ett bra sätt att öka kontakten kan vara att t.ex. samarbeta med skoluppgifter. Är du med eller kan börja delta i någon förening eller intresseklubb, vad tycker du om att göra? Sport, film,spel, dans, data, träning, samla på saker, hundar, ridning etc. Att börja vistas i miljöer där det finns andra ungdomar är ett bra sätt att få nya vänner. Eller kanske brevväxla, söka på nätet eller dy. Är du blyg, har svårt att våga prata med andra ? Vad påverkar att du blivit ensam. Man kan i steg träna på att ta kontakt med andra, börja säga hej, fråga om något, visa sitt intresse etc. Förstår att det känns tungt och hopplöst, lätt att ge upp. Men om du börjar att närma dig andra, ta små steg i taget, ha inte så höga krav på dig själv, så ökar chansen att du ska slippa vara ensam. Ta hjälp av din familj, de kan följa med dig. Sköt om dig, många hälsningar Snorkel.