Hej, Jag har sedan ungefär September blivit extremt utmattad snabbt och mått illa och haft som magknip.
Magknipen känns ungefär som ett sug och är ofta högt upp i magen. Jag har också flera gånger när jag varit i skolan känt att jag håller på att spy då de fylls med saliv och jag andas annorlunda och typ lite ”hackigt” som att jag inte får tillräckligt med luft o att de blir som små pauser och får panik över att jag ska spy och igår fick jag en sån känsla men spydde.
Varje dag mår jag illa och vet inte vad man kan göra åt det för har varit hos läkaren men de vet inte varför jag mår illa heller. Sen har jag även känt mig helt annorlunda i mitt mående och mycket mer deppig och mer ångest och kan inte sova lika bra som förr, jag kan vissa nätter vara vaken hela natten.
Jag har nu på senaste svimmat, inte kunnat sova och haft helt minskad aptit. Men även sen de första symtomet fått hudproblem som jag tidigare inte haft.
Jag vet inte vad det är för något men känner inte igen mig själv när jag är deppig, har ångest och ständigt känner mig slö och inte orkar någonting.
Jag tog blodprov men läkaren är på semester i 3 veckor så tar tid innan de kommer tillbaks och där har jag haft S-T4, fritt alltid 16pmol/L men nu hade jag 24pmol/L och det var de enda jag såg som kunde sticka ut lite i mitt blodprov men vet ej riktigt vad de är.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har senaste månaderna känt symtom hos dig själv som du inte alls känner igen, deppig, mera ångest, svårt att sova, hudförändringar, ont i magen och illamående, samt trött och utmattad.
Det är alltid viktigt att göra en somatisk kontroll, och bland annat ta blodprover för att utesluta att symtomen har somatiska orsaker, vilket du har gjort, jättebra. Det händer att man "missar" det och till exempel behandlar ångest och nedstämdhet, fast dessa symtom beror på obalans i hormonvärden.
Tyvärr hade den läkare som beställt proverna semester, så du har inte fått resultat från provsvar förklarat för dig ännu. Du har själv tittat på svaren och beskriver en höjning i provet S-T4 fritt, i övrigt inget utmärkande.
Hoppas att din läkare är åter från semestern, och att du har fått en uppföljningstid så du har fått förklaring på dina prov och provsvar, kanske vidare utredning och planerat en behandling så att du kan börja må bättre.
Blodprovet S-T4 fritt, är ett prov som mäter sköldkörtelhormon, Sköldkörteln heter Tyroidea på läkarspråk. Den sitter på framsidan av halsen, under struphuvudet. Sköldkörteln producerar hormon som styr ämnesomsättningen och påverkar många delar av kroppens funktioner – från hjärnan och hjärtat till tarmarna och huden.
Om hormonproduktionen är för hög eller låg kan det ge olika symptom som kan påverka dig både fysiskt och psykiskt. Man brukar medicinera detta och symtomen försvinner, så det var jättebra att du tagit blodprover så man kan säkerställa vad dina symtom beror på och om din höjning i sköldkörtelhormon var något tillfälligt eller behöver behandlas.
Kram från Snorkel