Hej, jag är en tjej på 14 år. jag tror att jag är bisexuel... jag gillar killar, men jag gillar tjejer också. =( det kanske inte är negativt, men jag vågar inte berätta det för någon, inte mamma inte pappa inte någon. Jag är rädd för att mina kompisar ska reta mig och inte längre vilja vara med mig. Och att min bror också ska retas, vad ska jag göra?? en förrvirrad tjej....

Svar
Hej förvirrade tjej! Tack för ditt mail, förlåt om du fått vänta på ditt svar. Du har en fundering om du är bisexuell, gillar både tjejer och killar. Dessa funderingar som du skriver är oerhört vanliga i samband med puberteten, vem är jag? vad tycker jag om? Och även frågor om sexuell läggning. Har du börjat vara sexueltt aktiv? Eller är ditt intresse mer på känslomässigt stadium än fysiskt? Naturligtvis kan man bli väldigt känslomässigt angagerad i en person av samma kön, utan att för den skull vara bisexuell. Att vara bisexuell är självklart inte något negativt men kan vara svårt att prata öppet om, man kan vara orolig över andra människors reaktioner. Du skriver att du inte vågar berätta om dina funderingar till någon och det kanske är så att du måste ge dig själv tillåtelse att fundera klart innan du bestämmer dig för om du skall pratar med familjen och kompisarna. Jag förstår av ditt brev att dessa funderingar är svåra att bära själv och jag tror att det kan vara bra att prata med någon utomstående om detta. På hemsidan finns det länkar till RFSL , och RFSU där du kan söka information om bisexualitet. Om du bor i Uppsala kan du kan kontakta ungdomsmottagningen i Sävja för att boka en tid för samtal dit kan man vända sig även om man inte bor där. De som arbetar där har tystnadsplikt och det kostar ingenting att gå där, tel. nr och öppet tider finns på hemsidan. Bor du någon annanstans så vänd dig till ungdom mottagningen på orten. Kramar från Snorkel