Hej! Jag behöver lite råd.. För det första är att jag har mycket problem med mitt ex. Jag känner att jag inte skulle kunna vara tillsammans med honom, men jag har väldigt svårt att vara inärheten av honom när vi är runt andra tjejer, som han "flirtar" med. Vet egentligen inte hur jag ska hantera det. Och jag vill verkligen inte tänka på allt som har med honom att göra! Plus att det är ganska svårt eftersom vi är allra bästa vänner och vill absolut inte förlora honom som vän. Uppskattar att ni läser detta och önskar att ni kan ge mig något tips. //

Svar
Hej, tack för ditt mail. Många kan nog känna igen sig i hur svårt det här är, när det tar slut, man träffas fortfarande som vänner, och det sårar när exet träffar och umgås med andra.. Har man varit ett par, haft en "tanke och framtidsplan" om att det är "vi två" oavsett hur långt fram den planen gått, så är det alltid en viss "sorg" tomhet och besvikelse, när det inte blir riktigt så, när det tar slut. Är man dessutom fortfarande kär i sin före detta, så gör det naturligtvis ännu mera ont.. Det tar ett tag att "ställa om sig" på att nu är vi inte längre ett par, utan bara vanliga kompisar. Huvudet kanske tänker så, och vill behålla personen som vän, men hjärtat och känslorna säger något annat. Man är inte beredd på att se sin "förra kärlek" flörta, prata och umgås med nye eventuella partners. Man vill behålla vänskapen, men hjärtat är inte riktigt där, med att "bara vara vän" Kanske är så att man måste "avvakta" lite med vänskapen, ge sig själv tid att smälta att det är slut, smälta att vi inte längre är ett par och ställa in sig på att det kommer att kännas i hjärtat ett tag när han eller hon träffar andra. Inte konstigt alls egentligen, alla kan nog förstå det om man tänker efter lite. Behöver inte alls handla om att "hjärtat" är krossat, utan bara att det blir helt nya roller som man inte är van vid, och som det tar lite tid att ställa in sig på. Och man behöver nog påminna sig själv hela tiden, när känslan kommer, att nu är det såhär, vi är inte ett par, man kanske önskar det, men det blev inte så, vi är bara vänner. Acceptans, att acceptera livet som det verkligen är, inte som vi önskar att det vore. Svårt, och det tar lite tid. Man kanske också ska prata med sitt ex. berätta hur det känns, vad som blir svårt eller jobbigt med att behålla vänskapen. Man kan kanske komma överens om att i början inte träffas då andra eventuella partners är med, så att man får vänja sig långsamt så att säga. Sedan gäller det ju att "rannsaka" sig sjäv, är jag helt inställd på att bara vara vänner, har jag accepterat och insett att det verkligen är slut...??? Har jag fortfarande ett hopp om att bli ihop igen, är jag fortfarande kär?? Då blir det väldigt svårt att "bara vara vänner" Då kommer det att fortsätta göra ont, jag blir besviken, svartsjuk, sårad etc. Vill jag vara vänner är det nog viktigt att fundera över hur det kommer att bli, och vara medveten om verkligheten. Sedan läker tiden alla sår, man KAN faktiskt bli jättebra vän med ett ex. Och sårade känslor går över. Om man ger det den tid som behövs. Sköt om dig, försök att hitta andra positiva saker i livet, aktiviteter och personer du mår bra av och blir glad över. Kramar Snorkel