Hej! Jag har lite funderingar om allt står rätt till?! Jag har jätte svårt att komma ihåg saker. Jag kan inte prata med folk om personliga saker inte med nära kontakter heller. Vet inte vad folk vill ha för svar ibland och darav har jag inge svar på deras frågor.?! Jag kan inte somna förenst sent på morgon och när jag sen vaknar orkar/ingen lust till att göra någonting under resterande tiden utav dagen. Jag känner ingen lycka över något och att jag kan inte skratta eller ha kul. Vill inte vara bland folk. Jag har ingen lust till att äta eller dricka. Vill hellst bara lägga mig ner och förbli liggandes... Jag fick nyligen diagnosen ADD och undrar om orsaken till allt det här är av min "sjukdom"? Eller vad är det för fel på mig? Tack på förhand om du/ni vill svara!

Svar
Oj det låter som om du har det rätt så tufft just nu jag skall försöka att svara på dina var och en. Diagnosen Du skriver att du nyligen fått diagnosen ADD jag undrar om hur mycket du vet om just diagnosen och vad det innebär för just dig. Jag tycker du skall vända dig till de stället du fick diagnosen om du har många frågor och funderingar kring vad det innebär och hur det påverkar dig i ditt dagliga liv. Sömnen och mat Att inte sova eller äta ordentligt är som att försöka köra en bil utan bensin man får motorstopp till slut!!! Kroppen behöver regelbunden sömn och mat för att fungera, att du somnar sent och när du vaknar känner dig orkeslös och har svårt för att äta låter jätte jobbigt och det är lätt att det blir så att man som du skriver tappar lust och ork att göra något, och känner man så är det lätt hänt att man börjar isolerar sig precis som du beskriver att du gör. Det blir en ond cirkel. Att sova och äta ordentligt är grunden/ basen i att börja må bra kolla gärna på hemsidan för tips om hur du kan förändra detta. Att prata med andra människor Jag undrar om det har alltid varit så för dig eller om det är något som har kommit nu? Du skriver inte om du går i skolan eller inte.. och på din beskrivning låter det som om du börjar mer och mer undvika det vi kallar för sociala kontakter, umgås med andra på olika sätt. När man känner sig trött och orkeslös och har svårt med sömnen och att äta är det lätt hänt att man börjar att utveckla en deppighet som kan leda till en depression . Man blir mer och mer osäger på sig själv, drar sig undan andra. Om det här stämmer på dig så kanske det är så att du behöver hjälp för att komma ur denna negativa spiral. Finns det någon i din närhet som du kan be om hjälp, en lärare, skolkurator skolsköterska eller där du fick din diagnos? Det är viktigt att vända denna onda cirkel, börja göra saker du blir glad och mår bra av, och att du får veta vad din nyligen satta diagnos påverkar dig och hur du då kan göra. Du kan behöva hjälp att göra någon liten förändrig i taget, lära dig nya sätt att lösa svårigheter, slippa ligga vaken och oroa dig. Du har säkert många frågor du behöver få svar på. Kram, sköt om dig och lycka till Snorkel