Hej! Jag är en tjej som är 13 år gammal. Jag går i åk 7 och har både fiender och vänner i skolan. Men det är inte problemet. Jag ser mycket äldre än min ålder, jättemånga har sagt det och jag ser det själv. Ibland tror folk att jag är över 20 men jag är bara 13år. Stora killar på gatorna kollar på mig och typ raggar för de tror jag är vuxen. När jag säger min ålder till dem tror de knappt på mig. Jag har två storasystrar och man tror att jag är äldre än dem. Jag vet inte vad som gör att jag ser äldre ut. Jag är 1,67cm lång och väger 52 kg. Jag började komma in i puberteten redan när jag var 10 och fick min mens när jag var 11. Jag har alltid sett äldre ut än min ålder. T.ex när jag var 10 trodde man att jag var 13. Jag mår så dåligt över detta och jag vet inte vad jag ska göra.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Att vara ”först utvecklad” se äldst ut eller vara ”sist utvecklad” och se yngst ut, är båda väldigt jobbigt. Och för dig så uppfattas du som vuxen och mogen, fast du bara är i början på tonåren. Vi utvecklas olika, det skiljer ganska mycket det ser du om du tittar dig omkring, (fast många vi möter vet vi inte hur gamla de är, vi gissar bara utifrån hur de ser ut, klär sig, hur gamla deras vänner ser ut, hur de pratar osv.) Det är säkert många andra tjejer som är ”avundsjuka” på att du är tidigt utvecklad, och kanske inte alls förstår att det kan vara mycket jobbigt. Din omgivning trodde att du var flera år äldre redan då du bara var 10 år, och fortfarande bara ett litet barn. Det är ju så att man får olika förväntningar på sig utifrån hur gammal man är (eller uppfattas vara). Det är ju det som händer för dig, du ser ut och uppfattas som vuxen, och män och killar i din omgivning blir intresserade och ”stöter” på dig. Du är också yngst av dina systrar, men ser äldre ut än dem. Detta är otroligt jobbigt för dig förstås, du är inte alls utvecklad och mogen i ditt ”huvud” för att bli behandlad och sedd som en vuxen! Detta kommer ju att vara ett fortsatt problem några år till, sedan kommer dina jämnåriga att ”hinna ikapp” och det jämnar ut sig lite hur gammal man ser ut. Och du blir också mera ”mogen och utvecklad även i ditt huvud, så att det stämmer mera överensmed din kropp/utseende. Vad kan du då göra, så att det blir så lite jobbigt som möjligt, så att omgivningen ställer rimliga krav och förväntningar, och du slipper bli behandlad som vuxen redan nu? Som du säkert sett så gör kläder, smink, frisyr mm jättemycket hur gammal man ser ut, man kan ju fixa ett barn så den ser vuxen ut. Detta är ju ingenting du MÅSTE, utan något du själv kan bestämma om det är värt det eller ej. Avstå från smink, ha en frisyr och använda kläder som mera ”passar” då man fortfarande bara är 13år (inte välja kläder där former framträder tex). Det har ju också stor betydelse i vilket sammanhang man vistas i, om du är på stan, lite senare på kvällen, tillsammans med lite äldre tjejer, så uppfattas det också som om du är äldre än vad du är. Om du vistas i sammanhang där ungdomar använder alkohol eller röker, så blir även du uppfattat som äldre. Naturligtvis är det jobbigt att inte kunna sminka sig om man vill, eller använda vissa kläder, utan att folk raggar eller uppfattar en som vuxen, men tyvärr så kanske du ibland behöver tänka på sådana saker för att du ska slippa bli uppfattad som vuxen. Kan du prata med din familj om detta, dina föräldrar och syskon. Kan de ge dig några råd och stötta dig i detta som du mår jättedåligt av. Skulle tipsa dig också om att ta kontakt med skolsköterska eller kurator på din skola, att ha någon att prata med om detta och få mera råd hur du kan minska missförstånd. Det kommer att bli bättre och ”jämna ut sig”. Försök att göra saker som du blir glad och mår bra av, umgås med dina jämnåriga vänner, någon hobby eller intresse, där du får vara du, en liten tjej. Kram från Snorkel