Min mamma har haft ärr på armarna så länge som jag kommer ihåg, är 15 år. hon har sagt hela livet att de va katten som rev henne osv. För ett år sedan så frågade jag henne om det verkligen var katten, det var det inte. Men nu har hon börjat skära sig igen för jag ser nya ärr på armarna som är lite röda. vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du hade inte lämnat någon mailadress så det gick inte att svara direkt till dig. Det låter som om din mamma velat skydda dig, inte göra dig rädd och orolig, särskilt då du var yngre, genom att skylla sina ärr på katten. Det är ju svårt att förklara för ett litet barn, kan vara mycket svårt att förstå, att man frivilligt gör sig själv illa för att tex lindra ångest. Du fick veta för ett år sedan och säkert väckte det många frågor funderingar och även en oro. Hoppas att ni har kunnat prata med varandra om detta. Nu när du kollar på mammas ärr och armar, så ser du nya röda ärr, och blir naturligtvis jätterädd att hon börjat skära/rispa sig igen. Du behöver nog ta upp din rädsla och oro med din mamma. Du kan inte lösa hennes problem eller dåliga mående, men du behöver berätta vad det får för konsekvenser för dig. Du behöver veta att din mamma får den hjälp hon behöver för att inte fastna i detta igen. Gissar att du tycker att det är svårt att ta upp detta med din mamma, eftersom du funderat på vad du ska göra. Välj ett tillfälle som är lugnt, då hon har möjlighet att lyssna på dig. Säg precis som det är, att du tycker dig se nya röda ärr och att du är rädd och orolig. Kan ni läsa på denna sida tillsammns om att göra sig själv illa, och vad man kan göra. Din mamma fick kanske hjälp då hon tidigare gjorde sig illa, och hon behöver kanske hjälp igen. Finns det några andra vuxna runt dig, din pappa, far/mor-föräldrar, släktingar, vänner etc vuxna som kan finnas där för dig och din mamma. Du behöver bli tryggat med att din mamma fär hjälp och att du inte behöver känna oro eller ansvar. Det är viktigt att du sköter om dig själv så att inte du också börjar må dåligt. Skriv gärna igen, kram Snorkel.