Något känns fel, jag har vänner och mer än vad jag behöver för att vara glad. Men varför mår jag dåligt ändå? Allt känns så jobbigt och irriterande?

Svar
Hej, tack för ditt mail, du hade inte skrivit någon mailadress så kunde inte svara direkt till dig. Du skriver att du har "allt för att vara glad" (gissar att du då menar att du inte har något jobbigt gällande familj, skola, vänner eller fritid) Att det fungerar bra med sömn, mat och fysisk aktivitet. Sådant som påverkar måendet mycket. Du skriver att något "känns fel" och att du ändå "mår dåligt", men inte VAD, PÅ VILKET SÄTT, och HUR och VAR du mår dåligt. På vilket sätt känns det, vad blir det för konsekvenser av att du mår sämre, finns det saker du inte kan orkar eller vill. När började detta, har det hänt något särskilt i ditt liv som tar extra energi och kraft? Kort sagt, jag behöver veta lite mera för att ge några direkta tips på vad du kan göra eller hur detta kan hänga ihop. Rent generellt kan jag säga att hormoner i kroppen påverkar mycket, då hänger det ju inte ihop alls med "hur man har det" alltså yttre stressorer. Vet inte hur gammal du är, men i puberteten, vid mens, eller av hormonförändringar av andra orsaker så märker vissa av det väldigt mycket och mår psykiskt och fysiskt dåligt. Humörsvängningar, trötthet, lättirriterad, känslig, ont i kroppen mm Andra fysiska åkommor kan också påverka psykiskt mående, "kropp och knopp" hänger ihop. Det är kanske bra om du pratar med dina föräldrar om detta och att ni bokar en tid på vårdcentralen för att kolla så du inte har lågt blodvärde, vitaminbrist eller annat som påverkar dig. Du behöver kanske vara lite "detektiv" vad gällande dig själv ett tag, fundera lite mera över på vilket sätt du inte mår bra och vad som påverkar. Det kanske helt enkelt är så att du HAFT en längre jobbig period, där det varit många saker som varit "normalstressande" att du klarat det ett tag men att nu har energin tagit slut för att du inte fyllt på med ny energi och du börjar märka av det, saker som du klarat tidigare börjar nu kännas jobbiga för att din energi och ork tryter. Det är viktigt med balans i livet, att ge sig själv återhämtning och möjlighet att komma ner i varv och känna lugn. Medveten närvaro, avslappning och andningstekniker kan vara ett sätt. Även en positiv hobby, fysisk aktivitet, mat och sömnrutiner är viktigt för återhämtning. Fundera lite mera på ditt mående och hur det kan hänga ihop. Prata med dina föräldrar om detta och kontakta ev en vårdcentral för att kolla upp dina blodvärden och ditt fysiska tillstånd. Skriv igen till frågelådan och berätta lite mera om du vill. Kram Snorkel