Min son har en jobbig tonårsperiod.

Fråga

Hejsan! Jag har en pojke som är 13 år och han går igenom en jobbig tonårsperiod och sover dåligt,spelar dator mycket,går inte i skolan men jag vet inte hur jag ska nå honom för att veta vad som är jobbigt så vi kan hjälpa honom, sen kan han också vara nedstämd. Vi jobbar med detta hemma hela tiden och ger beröm om det är saker han gjort bra, men jag hoppas att ni kan ge mig lite tips och råd på vad vi som familj kan göra för honom för detta är jätte jobbigt. Tacksam för svar

Svar

Hej, tack för ditt brev.

Att se sitt barn ”må dåligt” inte riktigt fungera, och inte alls veta vad som tynger eller hur det hänger ihop är mycket jobbigt som förälder.

Du formulerar det så att din pojke har en ”jobbig tonårsperiod” och det kan naturligtvis vara så, under tonårsperioden händer så mycket i både ”kropp och knopp” hormoner rusar i kroppen. Det är många av egna och andras krav, hur man ska vara och se ut.

Din andra fundering är om han är nedstämd.. Och det är ju väldigt lika ”symtom”..

Man brukar särskilt skilja på de två genom att om passiviteten, nedstämdheten, tröttheten, att man drar sig undan, med mera, är i flera situationer, både hemma m familj, med kompisar, på fritiden och i skolan, då ska man reagera och det finns anledning att söka hjälp för bedömning och insatser.

När det handlar om psykiskt mående pratar man också om balans, livsbalans, mellan jobbiga saker som TAR lust, energi, ork och gör en nedstämd/stressad och positiva saker som GER lust, energi, ork och gör mig glad.. Då det är ”för mycket skit och för lite godis, så finns risk att hamna i nedstämdhet…

Hur ser det ut i din pojkes liv? Just med Skolan, Vänner, Familj och Fritiden/intressen och aktiviteter? (Du kan läsa mera om livsbalans på snorkels webbsida, där finns också formulär och veckokort för balans i livet)

Har din son positiva aktiviteter, fysisk aktivitet, kan ni öka på fysisk aktivitet tillsammans, som positiva aktiviteter?

Kropp och knopp påverkar oss mycket, mat, sömn och fysisk aktivitet är byggstenar för både fysisk och psykisk hälsa. Om man inte får tillräcklig återhämtning, sover dåligt eller vänder på dygnet, om man inte äter tillräckligt eller inte rör sig fysiskt, så får man strakt ökad sårbarhet. Du skriver att din son sover dåligt (vad stör hans sömn, vänder han på dygnet?) Spelar mycket dator, (lägger han all kraft och energi där?, spelar han FÖR mycket? Datorspelande innan sänggående stör möjligheten att somna). (Bör väl tilläggas också att spelberoende, dataspelberoende helt klart är en risk. Det finns nästan inget som kan mäta sig med det som dataspelandet ger. Det är en enorm värld med impulser, intryck, gemenskap, man kan vara vem som helst, det är en tjusning som verkligen kan skapa ett beroende i vår hjärna. Snabb tillfredställelse. ”Vanliga världen” kan vara väldigt ”grå” i jämförelse…)

Om du vill så läs lite mera på webbsidan om ”riskbruk” och vad som händer i hjärnan vid beroende. Det står mycket om droger/alkohol- men det finns också dataspelberoende. Eller googla om du vill veta mera.

Går inte i skolan, vad påverkar det??. Orolig för något, inte sovit, har inte ork/lust,? Tidigare svårigheter i skolan? Förenklat kan man fundera kring ;

Kan inte, d.v.s. egna svårigheter, till exempel neuropsykiatri som gör att man har extra svårt att kunna och klara av.

Vill inte, som till exempel nedstämdhet som gör en orkeslös, motivationslös, ovillig..

Eller Törs inte, som oro/ångest för olika saker i skolan, prestationsångest, social ångest med mera. Vad kan ligga närmast just din pojke?

Har det hänt något särskilt senaste tiden? Som kan påverka din sons mående? En kris av något slag..?

Vad säger skolan vad ser de, hur går det med skolarbetet, kamrater med mera. Vilken plan har ni för att sonen ska vara i skolan? Har ni regelbundna möten/uppföljningar med mera. Vad säger din son själv, vad ökar möjligheten för att kan skulle kunna vara i skolan?

Vad gör han då han är hemma på själva ”skoltiden”??? Skolarbete fast hemma?

Du har reagerat, är orolig, ser att din som har det jobbigt/inte mår bra, inte fungerar riktigt bra. Har ni kontakt med elevhälsan på skolan? Har din son träffat kurator, vad säger elevhälsan finns anledning till vidare bedömning för psykisk ohälsa? Första linjen mottagning, vårdcentral, Bup?

Är det läge att kontakta Vårdcentral, behövs en somatisk kontroll så att det inte finns somatiska orsaker bakom din sons beteenden.

Helt klart är att ni föräldrar inte riktigt kan se vad som orsakar sonens beteenden, orsak-sammanhang. Om det ”bara” är tonårsproblematik, eller om det är någon form av psykisk ohälsa.

Det är väldigt svårt att ge några konkreta tips då man inte vet orsak – sammanhang.

Det låter som ni behöver all hjälp och stöd ni kan få för att vända på detta. Vet inte var ni bor, men vissa kommuner har familjemottagningar, där man som familj kan få hjälp. Kolla med just eran Kommun, eller med elevhälsan, de vet mera vad som erbjuds i er Kommun.

På denna webbsida finns många tips och råd just kring tidig upptäckt och tidiga insatser vid olika former av psykisk ohälsa. Men man behöver som sagt veta lite mera hur det hänger ihop.

Situationer, sårbarhet, tankar, känslor och det vi sedan GÖR, styr och påverkar oss mycket hela tiden. På denna webbsida finns BETEENDEANALYS, se en kedja av händelser, just för att få hjälp att identifiera problembeteenden (kan också vara tankar, känslor, rädsla för saker i kroppen med mera)

Det händer något- vi tänker, känner, reagerar i kroppen och vi GÖR, det får konsekvenser på kort och lång sikt.

Se instruktionsfilmen, läs informationen, se målsättningar, alternativa beteenden, färdiga kedjor med mera, så förstår du mera var det handlar om.

Du skriver att ni jobbar mycket med detta hemma, bland annat positiv förstärkning när sonen gör bra saker. Det är jättebra och viktigt. Det behövs tydliga regler och konsekvenser, till exempel gällande datortid, det kanske ni redan har, en tydlighet vad som gäller, vad är viktigt för att må bra och fungera.

Belöningssystem/förstärkningssystem kan vara ett alternativ.

Se exempel här från vår andra webbsida självhjälp på vägen vid neuropsykiatriska svårigheter.

https://sjalvhjalppavagen.se/globalassets/sjalvhjalp-pa-vagen/bilder/bilder-mindre-brak/pdf/traningsprogram--rad.pdf

Hoppas att alla dessa frågor och funderingar kan ge ett nytt perspektiv, kanske kan leda en bit framåt. Skriv igen i frågelådan om du vill, och läs mera om psykisk ohälsa på Snorkel.se

Visa också din pojke denna webbsida.

Har ni följt Anders Hansens programserie ”Din hjärna”

Finns på Svt play Din hjärna https://www.tv.nu/program/din-hjarna/sasong/1

I säsong ett finns om stress, hur hjärnan fungerar och ”vårt digitala liv” med mera. Även en ny säsong, två,  om sömn, vår växande hjärna bland annat.

 

Vänliga hälsningar Snorkel

Till toppen
Beteendekedja

Beteendecoach

Det kan vara svårt att se konsekvenserna i det man gör, varför man gör som man gör.

Snorkel logga

Snorkelövning

Övningar och information som hjälper dig att må bättre i stressade och utsatta situationer!

Pusselbit

Skills/Snorkel – Reglera känslor

Den här appen är ett verktyg som kan hjälpa dej att reglera din känsla. För instruktioner och lösenord se fliken Appar.