Hej! Jag heter Jessica och är 22 och har en lillebrorsa som är 9 år, och vi har fått reda på att han har blivit utsatt för sexuella övergrepp övergrepp av en lärare på skolan han går på, vi gjorde då en anmälan, som skolan också gjort men nu har vi fått veta från polisen att dom kommer lägga ned ärendet eftersom min lillebrorsa inte vill prata med någon om det eller berätta om vad som hänt, spelar ingen roll om det är bup,läkare, eller mamma. Vad ska jag göra ? Hur stöttar jag honom på bästa sätt ? Han vägrar ju prata om det som hänt, liksom vi kan ju prata om allt annat men inte det här tydligen … verkar inte som han vill prata med någon av hans kompisar om det heller… Vad har vi i familjen gjort fel? Varför vill han inte prata med oss om det som hänt ? Vi har inte varit dömande eller så på något sätt och verkligen betonat att inget av det som hänt är hans fel och att ingen är arg på honom eller liknanden. Jag hör ibland på kvällen och natten att han är ledsen så jag tror han mår dåligt av det ändå, när jag frågar varför han gråter så säger han bara att han inte vill prata om det eller så skriker han bara ”gå”. Vad ska jag göra egentligen ? Känns som ren tortyr att bara stå och kolla på och inte kunna hjälpa eller göra något för han… Han var på bup för någon dag sedan, fick en sån här akuttid där men sa inte ett ord till dom, han är vanlige en glad och sprallig kille, dock blyg i grunden och är blyg för nya människor, kan ta lång tid innan han pratat med nya lärare tex. Finns det något jag som storasyster kan göra för att få han att må bättre? Det värsta är att allt känns som vanligt här hemma, förut att vår mamma mest funderat på om hon misslyckats som mamma, det är också jobbigt ju. Vad gör man? Har man misslyckats eftersom han inte tidigare berättat om det som hänt ? Det var dessutom inte han som berätta utan en annan anställd på skolan som tyckte den misstänka läraren hade en annorlunda kontakt med honom..

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Så smärtsamt för er alla i familjen. Din lillebror har blivit utsatt av en person han litat på och haft förtroende för, kanske tycker jättemycket om dessutom. Hela "världen" blir upp och ner.
Han märker att ni alla reagerar starkt, mår dåligt och "klandrar er själva" på olika sätt, det gör nog situationen ännu värre för honom. Det blir lätt så att han känner skuld och skam. Han kan få tankar att han "bidrar" till att familjen mår dåligt.
Barn orkar inte vara långa stunder i sorgen för att sedan snabbt växla till något helt annat. Man brukar säga att deras "sorg# är randig. De går in i och ut ur sorgen och orkar inte vara ledsna hela tiden.
En sån liten kille, det tar tid innan han vågar och kan prata om detta, han vet kanske inte själv vad som hänt, att något inte "var som det skulle". Han märker bara allas "upprörda känslor" ledsnad och oro, men förstår inte riktigt varför. Ni har inte misslyckats alls, låt honom få den tid han behöver.
Det viktiga är att NI tar det lugnt, tar hand om er själva, visar trygghet, styrka och att ni finns där. Sök hjälp om ni behöver.
Läs mera på denna webbsida om hur ni kan reglera egna känslor. www.snorkel.se
Jag skickar några länkar till bra sidor om just sexuella övergrepp och hur man kan prata med barn.
Hur pratar man med sina barn om sexuella övergrepp? - World Childhood Foundation
Så kan du hjälpa ett barn som utsätts för sexuella övergrepp - Rädda Barnen (raddabarnen.se)
För dig som är förälder - Storasyster
Ta hand om er.
Kram från Snorkel