Hej, min kusin mår jätte dåligt. Hon har gjort det i några månader nu. Hon har skurit sig, rymt, duckit, börjat röka, snott saker m.m. Jag har snackat med henne rätt så mycket och så, frågat hur hon mår o.s.v. Nu har hon lagts in på ungdoms psyk på sjukhuset... Jag hörde det igår.. Jag ska snart hälsa på henne på sjukhuset (om hon får ta emot besök). Hon gör allt för att skada sig själv, så hennes föräldrar har varit tvugna att låsa in alla saker i hemmet.. Vad ska jag säga till henne när jag träffar henne? Tack på förhand! / en orolig tjej

Svar
Hej, tack för ditt mail. Det är lätt att förstå att du vill hjälpa din kusin som mår dåligt, men det som är viktigt är att du inte tar på dig hennes problem och att inte er kontakt bara kretsar runt hennes mående. Det du kan göra är att säga att du ser att hon inte mår bra och att du oroar dig, att du lyssnar om hon vill prata, men att det är hon som bestämmer om och när. Det räcker att du bara finns där, kanske pratar om saker ni brukar göra tillsammans, gemensamma intressen eller upplevelser. Det är jobbigt och svårt att se någon som står en nära må så dåligt, leva så självdestruktivt ( rymma, dricka, stjäla etc.) och skära sig själv. Man blir ofta helt ställd, förstår inte varför personen gör så här och vet inte vad man själv ska göra eller säga. Det är inte konstigt att man känner så. Det kan också vara en jobbig upplevelse att besöka någon på sjukhus eller bup. Låsta dörrar, många barn/ungdomar och föräldrar som är oroliga och ledsna, mycket personal,m.m. De som arbetar på Bup akuten är vana att möta unga människor och deras föräldrar i kris, är kunniga och kan ge akut hjälp. De lotsar sedan din kusin och hennes familj vidare till den hjälp hon bäst behöver. Det är bra för din kusin och hennes familj att hon blivit inlagd, att hon får hjälp att bryta sina destruktiva beteenden och får hjälp att må bättre. Din kusin kanske kommer att äta medicin under en period, få samtalsbehandling där hon får hjälp att hantera ångest och med att sluta göra sig själv illa, och kanske hjälp att komma bort från en destruktiv situation och negativa kompisgäng, hon kanske t.ex. behöver kontakfamilj under en period. Ibland kan den som mår dåligt säga att de inte vill att man ska berätta för någon om hur de mår, att de inte vill ha någon hjälp,för det finns inget som hjälper, det hör till det mörka sättet att tänka då man är nedstämd och deprimerad. Men man ska INTE gå ensam med vetskapen om att en kompis eller någon annan har självmordstankar eller skadar sig själv. Berätta sådana saker för någon vuxen i närheten, det är alltid bäst. Det finns hjälp att få. Om du själv behöver hjälp att hantera din oro och dina funderingar över din kusin och hennes mående, om det inte räcker med det stöd din egen familj kan ge så kanske du behöver någon utomstående att prata med. Ta kontakt med elevvården på din skola eller någon ungdomsmottagning där du bor. Sköt också om dig själv, hälsningar Snorkel.