Min kompis mår jättedåligt och jag också men vill så gärna hjälpa henne vill inte att hon ska börja må lika dåligt som jag. Vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Förstår verkligen att du vill hjälpa din vän som inte alls mår bra. Du mår inte heller bra för egen del, och vill inte att hon ska börja må lika dåligt som du gör.
Vilken hjälp har du fått? Vad gör du för att ta hand om dig själv, be om och ta emot hjälp? Vad får just dig att må bättre?
Du kan verkligen vara en viktig förebild här. Visa och berätta om hur viktigt det är att berätta och be om hjälp. Och ta emot hjälp.
Din vän är säkert rädd för vad som ska hända, rädd att inse hur dåligt hon mår, rädd för vad andra ska säga och tycka. Kanske mått dåligt länge och ser ingen väg ut.
Hon har kanske svårt att lita på någon och släppa in någon.
MEN DET FINNS HJÄLP OCH BEHANDLING, DU måste tro på det. Och berätta om det.
Det är svårt och jobbigt i början, men det blir bättre.
Man kan aldrig som kompis eller anhörig ta ansvar för någon annans liv eller ge behandling. Det enda man kan göra är att berätta för föräldrar, andra vuxna, som kan erbjuda hjälp och behandling. Ens kompis som mår dåligt brukar inte vilja att man ska berätta, det hör till bilden då man är nedstämd och deprimerad/ ångest, ätstörning m.m.
Men man ska alltid se till att kompisen får den hjälpen. När man mår så dåligt, är nedstämd, har ångest, kanske till och med har självmordstankar, då behöver man hjälp av vuxna och professionell kunnig personal som vet vad det handlar om! Du måste prata med din väns föräldrar, ta dina föräldrar till hjälp om det är svårt.
Visa kanske ditt brev hit och ditt svar, så att de verkligen förstår allvaret i att din vän inte alls mår bra.
Vad man kan göra som kompis är att berätta att man är orolig, att man är rädd att kompisen ska bli väldigt deprimerad, må allt sämre, man kanske till och med är orolig över att mista sin vän, konkret beskriva vad man ser , vad man upplever, ta reda på fakta. Googla om så är.
Du kan också hänvisa till Snorkels webbsida www.snorkel.se  där det finns information och tips, under VAD ÄR och VAD GÖRA, om olika former av psykisk ohälsa, tankar på att inte vilja leva, krisfärdigheter, ångest med mera. Våra Appar
Snorkelövning med olika röstövningar och instruktioner för att må bättre och
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor, kod x330, som handlar om känslor och hur man kan öva på att reglera starka känslor.
Men din vän behöver en ordentlig kontakt med professionell personal, läkare, psykolog m.m. för att få en ordentlig bedömning vad detta handlar om. I första hand måste hennes föräldrar få veta, och till exempel elevhälsan på skolan. Som vän kan man säga att man finns där som kompis, erbjuda sig att tillsammans berätta för föräldrar/annan vuxen, att vi kan göra positiva saker tillsammans, stötta förändringar och jobba med strategier för att må bättre, läsa på denna webbsida tillsammans. o.s.v.
Men att man inte kan stå ensam att veta hur dåligt kompisen mår ”titta på”, man måste agera. Så tufft och svårt för dig men det enda rätta.
Sköt om dig själv, du hjälper din vän bäst med att du själv mår bra, inte tyngs ned av vännens dåliga mående.
Och du behöver ta hand om dig själv för att orka.
Många kramar Snorkel.
Skriv igen i frågelådan om du vill och berätta om hur det går för er.