Jag mår dåligt och har gjort i 4 år men vet inte varför eller vad jag ska göra funderar på att prata med någon men vågar inte

Svar
Hej, tack fört ditt mail. Du har mått dåligt i 4 år! Lång tid.. Du skriver att du inte vet VARFÖR du mår dåligt, fundera lite över dessa frågor, du kanske kan föra dagbok för att bli mera medveten om hur och vad som påverkar dig. Hände det något särskilt då för 4 år sedan! Kommer du ihåg hur det kändes och hur det var då du INTE mådde dåligt? På vilket sätt och i vilka situationer mår du dåligt, hur ser dina tankar, känslor och det du gör (eller inte gör) ut för att du mår dåligt? Hur hindrar det dig i ditt liv att du mår dåligt? Hur ser det ut i ditt liv gällande livsbalans?, alltså balansen mellan vad som GER kraft, energi och lust, som man blir glad och mår bra av, och mellan vad som TAR kraft, energi och lust och som man mår dåligt av. Har man obalans i livet mellan dessa saker en längre tid, så kan man bli nedstämd, ångestfylld och vara stressad. Läs mera om livsbalans och prova formulär och veckokort för livsbalans (se på webbsidan). För att kunna förändra/förbättra så kan man behöva veta lite mera HUR det ser ut nu, vad, hur och när, du mår dåligt, och på vilket sätt. Är du nedstämd/deprimerad (ledsen, passiv, ingen ork att göra något, dömer dig själv, tänker negativa tankar mm). Har du oro/ångest ( känner en massa symtom från kroppen då du är i eller inför svåra situationer, hjärtklappning, svårt att andas mm, saker du inte vågar eller klarar av mm), är det dina tankar och självdömanden som ”spökar” tänker negativt och missnöjd över dig själv, eller är det din sociala situation som är tung och jobbig (konflikter hemma, saknar vänner och känner dig ensam, svårt i skolan mm) Denna webbsida och Snorkels appar Snorkelövningar och Skills, Snorkel reglera känsla, handlar om att sprida information och strategier om psykisk ohälsa, och om vad man kan göra för att må bättre. ( Läs om våra appar på webbsidan under fliken appar) Du funderar på att prata med någon, men vågar inte riktigt. Vad är du rädd för, hur ser tankarna ut, inte bli trodd, inte tagen på allvar, att det inte skulle hjälpa, eller annat? Nu är det sommarlov, annars finns elevhälsan på skolan, vårdcentralen eller ungdomsmottagningar. Det finns också tex möjlighet att chatta, Rädda barnens chatt jourhavande kompis är för ungdomar upp till 25 år. Där kan man skriva till någon för att prata och bolla hur man mår. Om ditt mående gör så att du inte fungerar i ditt liv så kan du behöva hjälp och stöd för att komma ur detta, att skriva hit till Snorkel och läsa och prava de strategier som finns på Snorkelwebben och i apparna kan vara ett första steg. Vet din familj om hur du mår och känner, att få stöd och hjälp från familjen kan vara en viktig del. Berätta, eller visa ditt mail om det är lättare. Fundera lite mera på ditt mående utifrån de frågor jag ställde, prova några av Snorkels olika strategier, skriv igen till frågelådan om du vill. Hoppas detta kan vara en liten hjälp på vägen. Kram Snorkel