Hej! jag är en tjej som brukar ha roligt och skratta för det mesta men den här sista tiden har jag mått dåligt men det konstiga är att jag inte vet varför jag mår dåligt ? Men asså jag mår inte dåligt fysiskt utan psykist. Jag är ledsen hela tiden fast jag skrattar och har roligt så är jag ledsen och jag kan säga det är inte alls roligt för ibland kan jag börja gråta utan att veta varför och det kan vara lite läskigt, men iallafall hoppas ni svarar Hej då !!!! Från/SKOJ TJEJEN!!!!!

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du är ledsen och kan börja gråta, fast du är glad och skrattar. Du mår dåligt fast du inte vet varför. Förstår att du kan tycka att det är läskigt. Det är nog många unga tjejer som känner igen sig i det du beskriver. Att känslorna går upp och ned, att man reagerar utan att veta på vad och varför.. Bl.a. runt mens brukar det vara särskilt tydligt för många. Även då man börjar och nyss har kommit in i puberteten. Det beror på hormoner i kroppen som påverkar känslolivet. Det händer mycket i kroppen både då man har mens och i puberteten, det tänker man inte riktigt på. Men det är stora omställningar och hormonpåverkningar. Inget farligt alls, men kan vara jobbigt. Det minskar med tiden, men annars kan han få hjälp på t.ex. ungdomsmottagningen om man har mycket jobbiga menstrauktioner. Har du pratat med skolsköterskan eller någon från ungdomsmott. om detta? De har mycket information om vad som händer i tonåren. Om du fortsätter att må sämre, inte kan vara glad också ibland, kanske man ska titta närmare på din situation, om det är något som är särskilt jobbigt för dig. Skola, kompisar, fritid eller familj. Har du tänkt efter hur det ser ut för dig? Finns det något som gör det tungt. Läs mera på hemsidan om nedstämdhet och hur man sköter om sig själv. Många hälsningar Snorkel.