Hejsan ! Vad ska man göra om en kompis skiter i sina kompisar när hon är med sin kille.. och om kompisen är med sin kille varje fedag ? ska man säga till henne hur hon håller på? för hon blir helt annulunda när hon är med sin kille ..

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du saknar din kompis då hon är tillsammans med sin kille, önskar att hon skulle vara mera med dig och känner inte igen din kompis då hon är med killen. Det är "lite extra" då man blir förälskad och får en kille då man är ung, mycket blir annorlunda. Hormonerna i kroppen gör så att det blir stora förändringar. Vet inte om du varit riktigt kär, men det brukar vara svårt att tänka på något annat än den man är kär i, vill bara prata om och vara med den etc. Tyvärr är det så att man då ofta försakar sina kompisar, inte är tillsammans med dem som förut. Risken är då att man mister många goda vänner, eftersom de tröttnar då man aldrig träffar varandra. Att ha tålamod över en vän som är kär är inte alltid så lätt, men den där första heta förälskelsen brukar gå över, och då börjar man inse att vännerna är viktiga och börjar vilja vara med dem igen, göra andra saker än att bara vara med den man är kär i. Kan du inte säga till din kompis precis så, att du saknar henne och vill vara med henne, att ni gör upp något så att hon träffar dig ibland och killen ibland? Har du andra kompisar att vara med också, så du inte blir så ensam då hon är med sin kille, eller börja med något intresse; träna, sjunga, dansa, gå med i en klubb eller förening. Eller du kanske kan "passa på" att göra saker du behöver göra; städa rummet, plugga, besöka farmor/mormor eller något liknande. Fast det känns så tror jag inte att din vän "skiter i" sina kompisar, det är bara att vi är "skapta så" för att säkra mänsklighetens fortlevnad, förälskelse finns, och då blir allt annat "mindre viktigt", för att man ska bilda par och skaffa barn. Det är inte medvetet utan en "instinkt" som alla levande varelser har... Låter det konstigt??? Sköt om dig, försök förklara för din kompis hur du känner och att du saknar henne, utan att vara arg och döma att hon är kär. Många hälsningar Snorkel.