Hej, jag är 16 år & jag har varit tillsammans med en kille i snart tre år. I somras så gjorde han slut med mig & jag mådde väldigt väldigt dåligt & kämpade hela sommaren för att få tillbaka honom. I början på augusti blev vi tillsammans igen men i ungefär en månad nu har jag tappat mina känslor för honom. Han betyder massor för mig men jag känner inga kärleks känslor för honom längre, utan mer som en viktig kompis. Vi började bråka för några dagarna sedan & då sa jag att jag var trött på allt detta och inte orkade bråka mer & enda sen dess så har han hotat med att han ska ta sitt liv om jag gör slut. Han skriver hela tiden & påminner mig att om jag gör slut ska han knarka ihjäl sig eller dricka tills han blir full och sen somna ute på en parkbänk ihop om att dö. Jag säger hela tiden att han ska sluta och att han inte kan ge upp sitt liv för en kärlek han har när han är 17 år men han vägrar lyssna, han säger att jag är hans allt och att han inte har något att leva för om han inte har mig. Jag är jätte ledsen hela tiden för det sista jag vill är att han ska dö, men jag kan inte heller vara kvar i ett förhållande där vi inte har samma känslor eftersom det inte är snällt mot honom. Jag vet inte vad jag ska göra, jag är helt förkrossad & jag behöver verkligen hjälp.

Svar
Svar; Hej, tack för ditt mail, du har hamnat i en svår situation. Det hela började med att din kille gjorde slut. Du hamnade i ”kris och panik” som inte är ovanligt då man känner sig ”dumpad”. Man gör allt för att få förhållandet och partnern tillbaka igen, kan inte tänka på annat, känns som det aldrig skulle finnas någon annan, man kan göra nästan vad som helst. Man tänker att han/hon är den enda, kan bara minnas bra och lyckliga stunder mm. När och om man lyckas” få tillbaka” killen/tjejen igen så blir allt som vanligt efter en tid och man upptäcker att allt kanske inte var så bra som man trodde, man var inte så ”kär” som man trodde. Man saknade helt enkelt att träffa och vara med personen, inte direkt pga kärlek utan mera vänskap, kompis och som en ”vana”.. Så verkar det blivit för dig. När du då bestämmer dig för att DU ska avsluta förhållandet så får din kille ”panik”, det är ALLTID lättare att lämna än att bli lämnad, och HAN börjar göra vad som helst för att förhållandet med dig ska fortsätta. Han tänker och känner just nu att ett liv utan dig skulle vara meningslöst. Dessutom så blir det säkert så att han ”kan hålla dig kvar” genom att uttrycka denna känsla och dessa tankar, du blir verkligen rädd att han skulle göra/försöka ta sitt liv, det blir man ju. Helt klart ska du lyssna på dina känslor, du är inte kär i denna kille, vill inte vara ett par med honom och mår tom dåligt av att ni är tillsammans. Detta kommer ju inta att vända utan bli värre och värre. Att denna kille är i kris och börjat få tankar på att ta sitt liv, försvårar saken, det håller jag med om, MEN DET ÄR ABSOLUT INTE DITT ANSVAR, OCH INTE EN ANLEDNING TILL ATT FORTSÄTTA VARA TILLSAMMANS OM MAN KÄNNER ATT MAN INTE VILL OCH KLARAR DET; TVÄRT OM; HAN BEHÖVER JU FÅ VETA DETTA INNAN DET GÅR FÖR LÅNG TID, DÅ KÄNNER HAN BARA SIG MERA "LURAD". Skulle inte du också vilja veta hur det vekligen var om det var du, fast man naturligtvis blir ledsen först, det blir alla då det tar slut. Men man vill ju heller inte vara tillsammans med någon som inte älskar en längre, bara är tillsammans för att man är ”rädd” eller för att man ”måste”… Nu bråkar ni för det mesta, jag vet inte om vad det skrev du inte, men erat förhållande verkar vara mest negativt. Denna kille är i kris just nu och kan behöva stöd och hjälp. Att "hota" med att ta sitt liv dig för att du inte ska göra slut osv, är ju tecken på att han inte alls fungerar bra. Vet hans omgivning om hur han mår, tänker/känner och beter sig? Han behöver få hjälp att hantera sin kris. Hur gör du då...?? Går ni i samma skola/klass? Du behöver verkligen få vuxenstöd i detta innan du blir helt knäckt. Prata med elevhälsan, dina föräldrar och lärare. De behöver veta ditt dilemma så att de kan stötta dig och hjälpa honom. Ta hjälp av vuxna omkring dig, gå inte ensam med detta. Det är lätt att "falla tillbaka" och det låter som om han är en kille som kunde utöva påtryckning på dig, och eftersom han hotat att ta livet av sig så blir man ju verkligen rädd och orolig. Du behöver stöd för att orka och våga stå på dig, visa tydligt att det är slut. Har du någon kontakt med hans familj? Att hans familj vet om att han kommer att vara extra ledsen vore ju bra. Känner du någon av hans vänner, är ju också bra om hans vänner vet att han är extra ledsen ett tag, så att de kan peppa och stötta honom. Kan vuxna omkring dig hjälpa till att prata med vuxna omkring honom!! Sedan HUR du säger till honom, face mot face, skriver ett brev som ni läser tillsammans, ringer eller annat, det vet du vad som är bäst. Men är ju bra om andra vet när du gör det för att sedan kunna stötta både dig och honom. Att vuxna vet som kan ta ansvar för både dig och honom. VAD du säger är ju ungefär det du skrivit här, att du känner att du inte är kär i honom, att du vill vara vän, gillar honom som vän, inte har känslor som pojkvän/flickvän, det viktiga är att du är tydlig. Att ni bestämmer att inte ha kontakt på ett tag, så att ni båda kan acceptera att det är slut och att krisen kan börja lägga sig. Du kanske behöver skriva ner vad du vill säga. Man behöver egentligen inte förklara så mycket, och absolut inte försvara sig. Utan att det är såhär jag känner! Detta jag vill och behöver. Tråkigt att ni inte känner samma saker, men så är det! Så, berätta för din omgivning och vuxna runt omkring dig. Ta tag i att berätta för honom så snart du kan. SE till att du har stöd. Det är ALDRIG ditt ansvar om någon annan människa vill, hotar, tänker, gör försök, i att ta sitt liv. Killen kan behöva hjälp från utbildad vuxen personal/vuxna omkring sig. Skriv igen om du vill, kram Snorkel