Hej! Jag är tillsammans med en kille som jag egentligen inte är kär i.
Det började med att vi började prata via sms för att vi har gemensamma vänner i skolan. Efter ett tag började vi vara med varann i skolan och tillslut även efter, och på helger.
Vi blev jättebra vänner väldigt snabbt. Men för ett tag sen frågade han om jag ville bli tillsammans med honom.
Jag ville inte, men sa ja för att jag inte vågade såra honom.
Jag ville inte riskera att förlora en vän och jag visste redan då att han var deprimerad och självmordsbenägen, så jag ville inte förvärra något.
Jag mår verkligen dåligt av att vara med honom nu, det känns som att jag lever en lögn och det känns som att han kväver mig.
Han är alltid efter mig och vill kyssa mig även när jag försöker vika undan.
Han säger åt mig vad jag ska tycka och låter mig inte vara med mina vänner för att han vill vara ensam med mig.
Han förstör även med flit för mig i skolan när jag jobbar, för att han är ”avundsjuk eftersom att han inte kan jobba”.
För ett tag sen försökte jag göra slut med honom, men han hotade då med att ta livet av sig.
Jag vet inte vad jag ska göra, för självklart vill jag inte att han ska begå självmord, men samtidigt mår jag så sjukt dåligt av att tvingas vara med honom.
Vad ska jag göra?

Svar
Svar;
Hej, tack för ditt brev.
Vilken otroligt jobbigt dilemma du hamnat i!
Men är väldigt lätt hänt, precis som du skriver så går allt så snabbt, man hinner inte tänka och känna efter, vill inte förlora en vän, vill inte såra, och så är man plötsligt ett par, något man inte alls tänkt sig och vill.
Helt klart ska du lyssna på dina känslor, du är inte kär i denna kille, vill inte vara ett par med honom och mår till och med dåligt av att ni är tillsammans.
Detta kommer ju inta att vända utan bli värre och värre.
Att denna kille är deprimerad och har tankar på att ta sitt liv, försvårar saken, det håller jag med om, MEN DET ÄR ABSOLUT INTE DITT ANSVAR, OCH INTE EN ANLEDNING TILL ATT FORTSÄTTA VARA TILLSAMMANS, TVÄRT OM; HAN BEHÖVER JU FÅ VETA DETTA INNAN DET GÅR FÖR LÅNG TID, DÅ KÄNNER HAN BARA SIG MERA "LURAD".
Skulle inte du också vilja veta hur det var om det var du, fast man naturligtvis blir ledsen först, det blir alla då det tar slut.
Denna kille fungerar ju inte bra alls, han har mycket eget han behöver "ta tag i" innan han kan ha en fungerande relation låter det som. Att försöka styra vad någon ska tycka och göra, vilja isolera någon för att bara få vara själv med den, förstöra för dig med flit, "hota" dig för att du inte ska göra slut och så vidare, är ju tecken på att han inte alls fungerar bra.
Vet hans omgivning om hur han mår, tänker/känner och beter sig?
Han behöver få hjälp.
Hur gör du då...?? Vet inte hur gammal du är, men ni går tydligen i samma skola/klass, du behöver verkligen få vuxenstöd i detta innan du blir helt knäckt.
Prata med elevhälsan, dina föräldrar och lärare. De behöver veta ditt dilemma så att de kan stötta dig.
Det är lätt att "falla tillbaka" och det låter som om han är en kille som kunde utöva påtryckning på dig, eftersom han tidigare hotat att ta livet av sig!!!
Du behöver stöd för att orka och våga stå på dig, visa tydligt att det är slut.
Har du någon kontakt med hans familj?
Att hans familj vet om att han kommer att vara extra ledsen vore ju bra.
Ni hade gemensamma vänner, är ju också bra om hans vänner vet att han är extra ledsen ett tag, så att de kan peppa och stötta honom.
Sedan HUR du säger till honom, face mot face, skriver ett brev som ni läser tillsammans, ringer eller annat, det vet du vad som är bäst.
Men är ju bra om andra vet när du gör det för att sedan kunna stötta både dig och honom.
Bäst att vuxna vet som kan ta ansvar för både dig och honom.
VAD du säger är ju ungefär det du skrivit här, att det gick fort fram, att du vill vara vän, gillar honom som vän, inte har känslor som pojkvän/flickvän, det viktiga är att du är tydlig.
Du kanske behöver skriva ner vad du vill säga.
Man behöver egentligen inte förklara så mycket, och absolut inte försvara sig.
Utan att det är såhär jag känner! Detta jag vill och behöver.
Tråkigt att ni inte känner samma saker, men så är det!
Så, berätta för din omgivning och vuxna runt omkring dig.
Ta tag i att berätta för honom så snart du kan.
Se till att du har stöd.
Det är ALDRIG ditt ansvar om någon annan människa vill, hotar, tänker, gör försök, i att ta sitt liv.
Den killen behöver hjälp från utbildad personal.
Skriv igen om du vill, kram Snorkel