Hej, mitt namn är X och jag har alltid varit den som är "dum i huvudet".
Varje gång jag vill lyckas och ändå misslyckas, typ hundra gånger, så försöker jag igen.
Jag är dålig på allt.
Jag kan inte skaffa vänner, jag får dåliga betyg i skolan, körkortet har jag inte tagit än, klarar nästan aldrig av nationella prov i skolan och får därför göra om ämnen flera gånger.
Att ha vänner är därför min största rädsla, därför att dem säkert kommer att skratta om jag inte kommer in i en högskola.
Jag berättar aldrig för någon om hur jag mår, därför att jag vet att ingen kommer förstå.

Svar
Hej, du hade inte uppgivit någon email adress så kunde inte svara direkt till dig.
Du skriver att du alltid varit den som är "dum i huvudet" "dålig på allt".
Det du menar är säkert att du behöver längre tid på dig att förstå eller klara av saker.
Vi fungerar väldigt olika, vår hjärna har olika starka och svaga sidor, vi har olika förmåga att uppfatta, lagra och processa information.
Du skriver väldigt negativt om dig själv, din beskrivning "dum i huvudet" till exempel. Har du hört talas om "självuppfyllande profetian"? Det vill säga, om man tänker negativt om sig själv, att man inte kan och klarar något alls, som du skriver, automatiskt så "ger man upp lite" tror inte på sig själv, kommer ändå inte att klara, försöker inte lika hårt, SÅ ATT MAN FAKTISKT INTE KLARAR; just på grund av hur man bromsar sig själv.
Att tro på sig själv, peppa, använda hjälpmedel före att lyckas, SE sig själv ha klarat av etcetera (målbild) är halva jobbet just för att klara av och lyckas.
Har man gjort någon utredning på skolan, utrett vilka behov du behöver, om du har läs och skrivsvårigheter, uppmärksamhets eller minnessvårigheter med mera??
Något som alls inte har att göra med att man skulle vara "dum i huvudet", bara att hjärnan är behov av andra hjälpmedel för att uppfatta, inte bli störd, hålla i minnet och så vidare.
Gå in på en sida som heter
www.regionuppsala.se/infoteket
där finns många tips och hjälpmedel då man har minnes eller inlärningssvårigheter.
Det finns också beskriver vad skolan ska hjälpa en elev med, om man har svårigheter.
Uppläst text, minnesstöd, förklarande texter, mera tid, kortare uppgifter med mera.
Du skriver ingen direkt fråga, med skriver att du inte vågar ha vänner i rädsla av att de skulle skratta åt dig, låter inte som typiskt riktiga vänner.
Riktiga vänner stötar, peppar och finns för en.
Vad har du för intresse eller hobby? Att träffas runt ett intresse är en bra utgångspunkt för att bygga vänskap. Det finns kanske kurser, event, aktiviteter, träffar eller dylikt i det ämne/aktivitet som du är intresserad av.
Du vågar inte heller berätta för någon om dina tankar och känslor, om hur du mår.
Du tänker att andra skulle döma dig lika hårt som du dömer dig själv.
Du tog ett steg och skrev hit till frågelådan, det var ett bra steg,
Det finns en verksamhet som heter Jourhavande kompis, som drivs av Rädda Barnen. Där kan man chatta med unga människor som vill stötta och hjälpa andra.
Googla på Jourhavande kompis. Skriv igen till frågelådan och berätta mera om du vill.
Kram Snorkel