Finns det någon som förstår mig? Har aldrig fått svaren på det och kommer troligtvis inte få det. Jag blir bara mer och mer osäker.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du undrar över hur du ska kunna göra dig förstådd, om någon annan kan förstå dig.
Vi möts ofta av omgivningens olika beteenden som kan kännas "konstiga" T.ex. någon som inte lyssnar för att förstå något, utan bara reagerarar på det du säger, eller någon som tolkar händelser på ett helt annat sätt eller de som reagerar för mycket eller för lite på något som händer.
Även vårat egna beteende, det vi känner tänker och gör kan vara svårt att förstå sig på ibland. Det är många olika händelser och reaktioner som påverkar ditt beteende, det du gör tänker och känner, själva beteendet som vi ser är som "toppen på ett isberg" så mycket som finns "under ytan". Situationer, tankar, känslor och beteenden.
För att bättre kunna förstå sig själv (eller andra) och i och med det öka sannolikheten att andra kan förstå mig, se hur man kan förklara för någon annan, kan du testa beteendeanalys, se en kedja av händelser. Varför gör vi som vi gör och hur kan vi ändra på det.
Du hittar beteendeanalys på Snorkels startsida www.snorkel.se
Läs informationen, se instruktionsfilm, filmen om hur en kedja växer fram och övrig information, färdiga exempelkedjor, målsättningar och alternativa beteenden.
Man behöver förstå hur saker hänger ihop för att kunna förändra.
Skriv gärna igen till frågelådan och berätta mera om hur du mår, i vilka situationer, vad som händer, vad du gör och vilka konsekvenser det får på kort och lång sikt.
Läs också andras frågor och svar under de olika kategorierna och läs mera om olika former av psykisk ohälsa och vad man kan göra, under VAD ÄR och VAD GÖRA på www.snorkel.se
Särskilt om starka känslor och negativa tankar.
Kram Snorkel