Hej Jag heter xx jag är snart 20 år och pluggar. Jag har hört att man kan fråga er om hjälp Just nu är de så att jag inte känner mig trygg och säker hemma, jag bor med mina föräldrar. Men genom åren har jag gått igenom mycket, och jag kan inte bo här längre. Jag undrar vart jag ska ta vägen eller hur de kommer gå till

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det gick inte att skicka email till dig, du kanske inte uppgivit den rätt.
Du finner dig i en svår situation, vill flytta och funderar vart du kan ta vägen och hur det skulle kunna gå till.
Det var bra att du hört att man kan vända sig till denna frågelåda med frågor, visst är det så. Men det är frågor om psykisk ohälsa och mående, som depression, ångest, oro med mera. Sidan kommer från Bup, barn och ungdomspsykiatrin, i Uppsala, men är öppen för vem som helst.
Tyvärr har vi ingen möjlighet att rent fysiskt agera och hjälpa, utan detta är ”bara” rådgivning.
Det är inte heller psykiatrin som ansvarar och kan hjälpa till vid boendefrågor, och den jobbiga sits som du beskriver, att du inte känner dig trygg och kan bo kvar hemma. Det är kommunen och Socialtjänsten där du bor. Googla på kommunens hemsida.
Du pluggar, finns någon form av elevhälsa på din skola, som kan hjälpa dig med kontakter och alternativ? Har din skola någon forma av stöd eller ”inackordering” ? Har du pratat med dem, med mentor/lärare?
Du har varit med om ”mycket” de kan kanske hjälpa dig att sortera vad som varit och vad som är nu. För att kunna släppa och gå vidare. Elevhälsa på skolan, kurator på Vårdcentralen, är några förslag.
Boendefrågan är svår, om du inte har någon inkomst. Då måste man bedöma från socialtjänsten att du är berättigad till ekonomiskt stöd för boende. Finns den några andra du skulle kunna bo hos förutom dina föräldrar. Vänner, släktingar, vänner till familjen mm? Man kan
också vara ”inneboende” till en lägra kostnad, hyra ett rum hos någon som hyr ut. Kolla under bostadsmarknaden där du bor.
Hoppas verkligen att du kan hitta en lösning, och att du kan få hjälp och stöd.
Läs mera på denna webbsida om du vill ha rådgivning vid psykisk ohälsa.
Hälsningar Snorkel