Hej, Vet inte helt hur jag ska få ner det här med ord. Sitter just nu i soffan hemma o mår så dåligt. Mår illa, magen är hel knäpp, ångest o oro. Jag var heltidssjukskriven för två år sedan snart en hel månad för att jag braka ihop på jobbet. Jag hörde inte vad kollegorna sa, jag grät o allt försvann runt mig. Jag har jobbat med mig själv i ångesten så mycket o jag har inte panikattacker som jag hade vid den tiden och jag vet att man mår bättre tillslut, alla säger det. Jobba med dig själv o är bra, sov bra, och motion så är allt bra. Men varför sitter jag då här, 2 år senare o sjukskriver mig nästan nu en gång i veckan för att hela världen rasar den dagen. Det går jätte bra att jobba 2-3 dagar på jobbet men sen är det som att gå in i en vägg totalt. Och nu sitter jag här, snart 30 år, vill sjukskriva mig men har inte tillräckligt med symtom enligt läkare, är rädd för att förlora jobbet för att jag sjukskriver mig själv och jag vill bara prata med någon. Men hur ska jag kunna ta upp mitt skit när jag ser att de runt mig har semester och vill säkert inte dra med mitt skit… Aja, jag vet inte vad det är för fråga här men jag kanske får ut något av att skicka ut texten ändå 🌸

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Egentligen är detta en webbsida för ungdomar, men vill ändå skriva till dig. Och fortsätt läs på sidan, det finns mycket information och tips för ”hjälp till självhjälp”. Läs också andras frågor/svar i frågelådan.
Det låter verkligen som att det här med att jobba heltid är för mycket för dig, åtminstone just nu.
Du klarar bra ca 3dag/v sedan tappar du ork och kraft.
Har du pratat med din chef?
Finns möjlighet att gå ner i tid?
Kan du vara deltidssjukskriven en period för att som du skriver ”jobba lite med dig själv”?
Har du kontakt med Vårdcentralen, bett att få träffa psykolog, kurator? Få det stöd du behöver?
Du tänker negativt, har ångest, tappar ork och energi. Tänker att du inte ska dra ”din skit” Vill prata med någon men tar inte steget, dina negativa tankar hindrar dig.
Det vi fokuserar/tänker på förstoras och förstärks, visst har du sovit bredvid någon som snarkar hårt, ljudet blir bara större och större till slut kan man inte tänka, fokusera eller höra något annat, bara snarkningarna. Så blir det för dig då du fokuserar och ”tror på” de negativa tankarna.
Tankar är vårt ständiga "småprat" med oss själva. Som att ha någon gående bredvid sig som hela tiden dömde, kommenterade eller ifrågasatte allt som hände och som man gjorde, då påverkas man mycket. Vissa tänker mera negativt än andra, och då ofta mera negativt om sig själv.
Vad utlöser dina negativa tankar, är det då du ska göra något, känner krav/förväntningar på dig, träffa någon, ser TV, hör viss musik, då det är tyst.. Hur ser de ut, är det tankar på att inte duga, inte klara av, eller inte kan göra rätt?
Tankar är bara tankar, ingen sanning, men vi har en tendens att TRO på våra tankar, i alla fall de negativa. Om vi tänker positiva tankar som att vi kommer att ha alla rätt på provet, vinna en massa pengar eller att vi är älskade av alla så tror vi inte alls på det, men om vi tänker motsatsen så tror vi på det.
Det är lätt att fastna och "älta" negativa tankar, och att de tynger ner en och skapar en massa onödig oro.
Att försöka "tvinga sig själv" att inte tänka på något går inte, prova med att säga till dig själv "jag får inte tänka på en rosa elefant, får absolut inte tänka på en rosa elefant, med sin långa rosa snabel och stora rosa öron. Får inte tänka på den rosa elefanten. Vad händer då? Jo det är precis just det du gör, tänker på den rosa elefanten.. Eller hur?
Börja med att lägg märke till och notera hur dina negativa tankar ser ut, bara se på dem som tankar, acceptera att du har dom som alla andra tankar du har. Det är bara tankar. Föreställ dig att tankarna glider förbi som moln på himlen, kommer, glider förbi och ett nytt moln, en ny tanke kommer och går. Låt dem glida förbi utan att fastna i dem. Säg till dig själv, "där kom en TANKE om att jag är värdelös" Och där kommer en tanke om att jag kommer att misslyckas" osv.
Detta handlar om mindfulness, medveten närvaro att vara precis här och nu i det som händer.
Läs mera om medveten närvaro och prova övningar här på webbsidan eller i Appen Snorkelövning som du kan ladda ner gratis. Det handlar om att styra fokus och uppmärksamhet dit där du vill ha den, vara i det som händer just nu med alla sinnen, istället för att fastna i att ”granska och döma” sig själv i allt man gör.
Prova att styra din uppmärksamhet, styra fokus och distrahera dig själv på olika sätt, gå helt in i det du gör, istället för att ha fokus på de självdömande tankarna.
Beskriv tyst för dig själv det du gör, nu går jag vägen fram här, ser bilar, träd, människor, nu tar jag fram en tallrik, sked, öppnar kylen tar fram fil och flingor.. Beskriv rummet, människor, och så vidare.
Fysisk aktivitet, att träna ganska hårt är också en bra distraktionsteknik.
Du kan också träna att parera varje negativ tanke om dig själv med en positiv. Gör en lista över positiva saker om dig själv att ha tillhands. Tex jag är en bra vän, jag är bra på matte, jag har ett vackert hår, jag har klarat att sjunga inför publik, jag är bra på att lyssna och inte avbryta andra, jag gör så gott jag kan etc. Du kan be någon närstående om hjälp med att göra listan. Du kan samla lappar i en burk, öppna och läsa en varje kväll, och ha fokus på den.
Att säga STOPP till sig själv då man börjar jämföra sig med andra är också en teknik, man är bra på olika saker, den enda man egentligen kan jämföra med är sig själv och hur man kämpar mot sina egna (rimliga) mål. Att verkligen stoppa sitt eget dömande och ”gå därifrån” resa sig upp och göra något annat.
Annat som kan vara till hjälp, då du fastnar i dina negativa tankar och ditt självdömande, när de kommer, är att ifrågasätta dem lite, inte ta dem för annat än tankar, inte någon sanning.
Det är en skillnad att tänka;
-Jag ger upp! eller -Jag ska pröva ett annat sätt
-Jag kan inte göra bättre eller -jag kan alltid bli bättre
-jag kommer aldrig att klara det eller -jag ska lära mig hur man gör
-Det här är för svårt eller -Det här kanske tar lite längre tid
-jag kan ingenting eller -det här behöver jag öva mera på
Hoppas detta kan vara en hjälp på vägen, det krävs lite träning att göra annorlunda, går inte på en gång.
Prova också beteendeanalys som finns på Snorkels webbsida, på startsida. Se en kedja av händelser.
Handlar om att just lära känna sig själv, om hur situationer, tankar och känslor påverkar det vi gör, hur vi hamnar i problembeteenden (som att du ältar på kvällen då du ska sova) som påverkar på kort och lång sikt. Kortsiktigt ältar du i dina försök att vara och göra ”rätt”, det känns kanske bra direkt i stunden då du kommer på vad du gjort ”fel” men på längre sikt så blir du ledsen, tänker mera negativt, dömer mera, kan inte sova, blir osäkrare och så vidare.
Alternativ beteende kan vara sakerna jag beskrivit ovan.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, kolla målsättningar, målbild, alternativa beteenden och färdiga kedjor. Så förstår ni mera vad det handlar om.
Det här blev många tips, hoppas det var en bit på vägen, skriv gärna i frågelådan igen och berätta om hur det går. Ta hand om dig, och be Vårdcentralen om hjälp med psykolog och/eller kurator.
Kram från Snorkel.