Hej! Jag vill hjälpa min vän, 14 år, med bl.a ADHD och Asperger.
Hon svälter sig själv och har ibland självmordstankar.
(självmordstankarna förekommer mest p.g.a en ångestmedicin som gör det lite värre i början). Hon tycker att hon är tjock även fast hon inte är det.. svältandet började för bara några dagar sedan men hon har haft problem flera år, bl.a mobbad i låg- och mellanstadiet, en kille i hennes nya klass försökte trycka sig på henne sexuellt och många andra saker.
Hon har vänt sig till skolsyster, skolkurator, BUP, föräldrar o.s.v. men ingen har riktigt kunnat hjälpa.
Hon går fortfarande till BUP men har svårt att lita på psykologerna där då bl.a. en psykolog sa till min vän att hon inte hade några planer på att sluta och slutade sedan kort därefter och detta har då upprepats ett antal gånger.
Detta har då lett till att hon behövt berätta allt om och om igen och jag förstår att det är jobbigt.
Speciellt då hennes mamma och bonuspappa beter sig som att de lyssnar när de är på BUP och tar råd t.ex. att hon behöver extra förklaringar kring frågan ”Varför?” Och sedan kort därpå frågar hon ”varför ” och får svaret ”därför att jag säger så” från sin bonuspappa.
Hon har dessutom en familj som ser väldigt mycket på utseende och bantning o.s.v.. och en nära släkting som är homofob och klagar över att hon inte får ha vissa kläder för det är ”killkläder”.
Hon har det helt enkelt väldigt jobbigt och svårt att lita på folk.
Hon har nu bett mig att inte berätta för någon om att hon svälter sig och jag vill inte bryta hennes förtroende utan vara där för henne och visa att hon kan prata med mig, till skillnad från vissa andra som hon pratat med som sagt att de inte ska säga till någon och sedan gjort det.
Men jag vill ändå hjälpa henne på något sätt. Hur ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Förstår verkligen att du vill hjälpa din vän som inte alls mår bra. Din vän har också svårigheter i form av ”funktionsvariationer/nedsättningar som ADHD och Asperger/Autism.
Har du läst om hur man fungerar vid dessa diagnoser?
Bland annat just så krävs extra förklaringar, svårigheter med förändringar, att man har svårare att ta till sig instruktioner, ökad känslighet/sårbarhet, svårt att förstå andra m.m. Du kan läsa mera på nätet.
Din kompis har dessutom svårt att lita på andra, då hon blivit sviken tidigare.
Din vän har, i sina desperata försök att komma på en lösning på sina starka känslor, ledsnad och psykiskt dåliga mående, börjat svälta sig själv.
En helt livsfarlig väg att gå. Kortsiktigt kan man få en känsla av kontroll, och kanske tankar om att man blir ”fin” men det är väldigt stor risk att man snabbt fastnar i en livsfarlig ätstörning, så att din vän får ännu större problem, mår ännu sämre.
Det finns en enormt mycket större risk att det slutar illa för din vän om hon inte får hjälp och behandling, allt det mörka och svarta finns kvar och växer. Utan förändring så blir det värre, inte med hjälp och behandling.
Din vän är säkert rädd för vad som ska hända, rädd att inse hur dåligt hon mår, rädd för vad andra ska säga och tycka. Har mått dåligt länge och ser ingen väg ut. Hon har svårt att lita på någon och släppa in någon.
MEN DET FINNS HJÄLP OCH BEHANDLING, DU måste tro på det.
Det är svårt och jobbigt i början, men det blir bättre. Lösningen att svälta sig själv, blir ingenting bättre av, bara värre.
Du kan läsa mera om just ätstörning i frågelådan under mat/ät problem. Och visa din vän.
Man kan aldrig som kompis eller anhörig ta ansvar för någon annans liv eller ge behandling. Det enda man kan göra är att berätta för föräldrar, andra vuxna, som kan erbjuda hjälp och behandling. Ens kompis som mår dåligt brukar inte vilja att man ska berätta, det hör till bilden då man är nedstämd och deprimerad/ ångest, ätstörning m.m.
Men man ska alltid se till att kompisen får den hjälpen. När man mår så dåligt, har självmordstankar, då behöver man hjälp av vuxna och professionell kunnig personal som vet vad det handlar om! Du måste prata med din väns föräldrar, ta dina föräldrar till hjälp om det är svårt.
Visa kanske ditt brev hit och ditt svar, så att de verkligen förstår allvaret i att din vän nu svälter sig också.
Vad man kan göra som kompis är att berätta att man är orolig, att man är rädd att mista, konkret beskriva vad man ser , vad man upplever, ta reda på fakta. Googla om så är.
Du kan också hänvisa till Snorkels webbsida www.snorkel.se  där det finns information och tips, under VAD ÄR och VAD GÖRA, om olika former av psykisk ohälsa, tankar på att inte vilja leva, krisfärdigheter, ångest med mera. Våra Appar
Snorkelövning med olika röstövningar och instruktioner för att må bättre och
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor, kod x330, som handlar om känslor och hur man kan öva på att reglera starka känslor.
Men din vän behöver en ordentlig kontakt med professionell personal, läkare, psykolog m.m.
Din vän har startat en medicinering för att komma ur det värsta måendet och kunna ta emot hjälp, det blir förhoppningsvis till det bättre inom kort, precis som du skriver kan man må sämre i ett inledningsskede.
Som vän kan man säga att man finns där som kompis, erbjuda sig att tillsammans berätta för föräldrar/annan vuxen, att vi kan göra positiva saker tillsammans, stötta förändringar och jobba med strategier för att må bättre, läsa på denna webbsida tillsammans. o.s.v.
Men att man inte kan stå ensam att veta hur dåligt kompisen mår ”titta på”, man måste agera. Så tufft och svårt för dig men det enda rätta.
Sköt om dig själv, du hjälper din vän bäst med att du själv mår bra, inte tyngs ned av vännens dåliga mående.
Och du behöver ta hand om dig själv för att orka.
Många kramar Snorkel.
Skriv igen i frågelådan om du vill.