Jag har blivit id kapad.

Fråga

Hej jag har blivit id kapad å hela min värld faller sönder. Det har gått så långt att jag anklagar alla för detta till och med familjen..

Svar

Hej, så himlans kränkande och jobbigt att bli id kapad! Förstår att du blivit helt förtvivlad. Det varnas ju en hel del om att detta förekommer, men man tror liksom ändå inte på att det kan hända. Att bli bestulen på något är alltid väldigt jobbigt, vid inbrott hemma är det vanligt att man mår väldigt dåligt en tid framöver, man känner sig kränkt, ”smutsig” obehagligt att någon varit hemma och tagit saker, rört vid ens saker osv. Att dessutom bli bestulen på hela sin identitet, dom har liksom stulit ”mig”!! Är naturligtvis väldigt obehagligt. Så det är inte konstigt att du mår jättedåligt, anklagar andra tom familj. Det är ju ett ständigt malande i tankarna gissar jag, vem har gjort detta. Jag är väldigt dåligt insatt i konsekvenserna av id stöld, att du gjort polisanmälan förutsätter jag, https://www.konsumentiq.se/fraga-juristen/jag-har-blivit-utsatt-en-id-kapning-vad-ska-jag-gora på denna länk finns väldigt bra information om vad som händer och vad man kan göra. Du är nog just nu i chock och kris, och då kommer en massa olika känslor, rädsla, ilska, skam, skuld, ångest mm, tankarna kretsar hela tiden på vad som hänt och hur det kunde hända. Det är inget konstigt med det. Jag vet inte när detta hände, men efter att den värsta chocken släppt så är det ju viktigt att komma igång med att leva som vanligt igen, att man inte fastnar i detta trauma och att det påverkar ens liv totalt även framöver. Hoppas att dina närmaste får kunskap i hur detta känns, att de har förståelse för hur du mår just nu i din kris. Det kan ta lite tid. Men det är trots allt så att just tiden får svåra händelser och minnen att blekna. Du kan ha nytta av strategier som acceptans, medveten närvaro och krisfärdigheter, för att kunna acceptera och släppa det som hänt, trots att det är ”värsta katastrofen” och kunna gå vidare i livet ändå. Acceptans handlar om att man behöver se verkligheten som den är, att det som hänt har hänt, trots att man avskyr det och önskar att det inte har hänt. Acceptans handlar inte om att ge upp och säga OK till något, utan mera då att verkligen se ATT det hänt, för att kunna släppa och gå vidare. Läs mera om acceptans på denna webbsida och på nätet. Medveten närvaro handlar om att styra uppmärksamheten till här och nu, istället för där och då… Att vara i nuet istället för att grubbla och älta. På webbsidan ka du läsa mera, Snorkel har också en app som heter Snorkelövning, med olika övningar och instruktioner. Krisfärdigheter och krislista, är saker att ta till då det känns för jobbigt, distrahera, lugna, bara surfa på känslan eller aktivera sig fysiskt är några exempel. Tips på detta finns också på webbsidan och i appen. Jag önskar verkligen dig lycka till med allt detta, att du får hjälp och stöd på alla sätt, brottsofferjouren kanske också har insatser som du kan ha hjälp av. Skriv igen om du vill, berätta om hur det går för dig och om du lyckats träna på att använda strategier för att må bättre. Kram Snorkel