Hej! Jag har inte ett problem! Jag är en person som varit väldigt glad och öppen men blivit mer och mer introvert med åren. Jag blir alltid tillsagd av mina kompisar att jag måste skaffa bättre självförtroende och våga lite på mig själv. Trots detta blir jag konstant påmind om att jag gjort något fel varje dag. Det kan vara en familjemedlem eller en kompis som tycker jag sagt för mycket. Problemet är att jag strid blir påminns om att våga vara säker och ta för mig men varje gång jag gör det får jag en tillsägelse. Men hur ska jag veta när jag gör rätt? Och hur ska jag kunna känna mig mer säker när folk bara blir sura på mig när jag försöker! Snälla hjälp kram X

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har varit en glad och öppen person, men "tystnat" och blivit mera osäker med åren. Du får "dubbla budskap" dels att du ska ta för dig mera, vara mera självsäker, men sedan då du gör det så får du tillsägelser att du gör "för mycket eller fel". Vilket dilemma.
Låter som det viktiga här är att DU tror på dig själv, att DU stöttar dig själv och validerar dig själv. Det du gör, tänker, känner, säger etc. Det blir en omöjlig ekvation att göra alla omkring dig nöjda.
Så mänskligt att man vill det, om man är en inkännande, empatisk och känslig person, men den viktigaste personen i ditt liv är ändå du själv. Det du vill, känner, tänker och tycker. Om du tror på dig själv så är det lättare att förmedla den säkerheten till andra. Man kan vara säker i "sin åsikt" utan att för den skull döma någon annans.
Denna webbsida www.snorkel.se handlar om psykisk ohälsa hos barn och unga, oavsett ålder egentligen. Under VAD ÄR och VAD GÖRA kan du hitta olika strategier och verktyg. Under relationer och relationsfärdigheter kan du få en hel del tips om hur man skapar och bevarar goda relationer. Och även "relationen" till sig själv. Självvalidering.
Ta hand om dig själv, lyssna lite mera på din egen "magkänsla" om vad som känns rätt och fel, än att lyssna på andra. Då man stannar upp, är medvetet närvarande, "lyssnar av" situationen med både förnuft och känsla, så använder man sin magkänsla.
Läs mera om medveten närvaro, mindfulness på webbsidan och i våra appar.
Kram Snorkel