Hej Jag har en son på 20 år som "erkänt" för mig att han har ångest och erkänner även att han har "mörka" tankar om att han inte vill leva mer. Paniken stiger i mig och jag vet inte hur jag ska agera mer än att försöka få honom att prata med mig. Han vill inte det för säger bara att det inte är nån ide´. Han bor inte hemma så träffar honom inte dagligen. Han vill helst ha smskontakt Hur kan jag som förälder stötta honom i detta? Jag har hjälpt honom så han har kommit i kontakt med en kurator på samtalsmottagning men besöken är alldeles för få. /Orolig mamma

Svar
Hej, tack för ditt brev, som känns i magen för varje förälder.
Du skriver att "paniken stiger i dig" och det är fullt begripligt, "man mår inte bättre än sitt sjukaste barn". Men det du vill, att din son ska ha förtroende för dig, vilja prata med dig och veta att du "står pall" och finns där, blir mindre av just den paniken. Barn, oavsett ålder, vill oftast inte "skrämma upp" sina föräldrar och vill därför inte riktigt berätta om hur de mår. Att din son vet om din oro är bra, samt någon form av "överenskommelse" så att du kan vara mera trygg. Att HAN ringer, att du vet att han är OK, att han verkligen säger till om han mår sämre, går på sina samtal etc.
Så att reglera egna känslor, är nog en viktig del i detta, kanske du själv behöver stöd och någon att prata med. Kolla upp vilket föräldrastöd det finns i din kommun.
Sedan kunskap, veta lite vad det handlar om, depression, ångest och s-tankar.  Stå stadigt, visa att man finns där, lyssnar och "står pall", beskriva det man ser utan att "döma" erbjuda aktivitet och problemlösningsdiskussioner utan att "tvinga på". Berätta om strategier, och kanske erbjuda "träning" i att använda strategier tillsammans, då ni träffas.
Är detta något nytt, att din som har ångestproblematik, är nedstämd och har "tunga tankar"? Eller har han haft problem med psykisk ohälsa tidigare? Funderar om det finns någon särskild "orsak-sammanhang" i hans liv just nu? Hur ser det ut med hans livsbalans, familj, skola/jobb, vänner och intressen? Balansen mellan vad som GER energi, lust och glädje och får en att må bra och det som TAR energi lust och glädje och får en att må dåligt?
Olycklig kärlek, sexuella funderingar, fysisk sjukdom, ensamhet, förmågan att hantera motgångar och svåra situationer, egna svårigheter mm, olika former av stress utan återhämtning, är sådant som påverkar det psykiska måendet mycket. Att ha s-tankar är ofta ett tecken på att man inte lever det liv man vill leva.
Det låter verkligen som om din son är deprimerad, om han är det för att ångest begränsar han liv (till exempel isolering pga social ångest) eller om han hamnat i en depression pga att något särskilt hänt eller om han lever i en svår och jobbig livssituation och iom det får ångest, och "mörka tankar", är svårt att veta. Men just hopplöshetstankar (ingen idé) orkeslösheten och att man drar sig undan (orkar inte prata vill bara ha sms kontakt) och "mörka tankar" tyder på depression. Vid en depression så känns det mesta svårt, omöjligt och meningslöst.
Vet du vilka situationer som triggar hans ångest, vilka ångesttankar har han? Ångest är en naturlig reaktion på upplevd "fara" hjärnan tolkar fara, och signalerar till vår kropp att på olika sätt förbereda sig på att fly eller slåss genom ett flertal kroppsreaktioner (Hjärtat slår hårt för att pumpa blod till musklerna, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta blodet, man får tunnelseende för att ha allt fokus på "hotet" kroppen blir spänd och beredd på aktivitet. Livsviktiga funktioner för att göra oss snabba och starka vid en "verklig" fara, men finns "hotet" bara i våra tankar och fantasier, något vi bara "oroar oss för" så blir reaktionerna i sig obehagliga och väcker rädsla. Hjärnan kan inte skilja på fantasi och verklighet.
Din son har tagit emot hjälp, börjat samtal med en kurator, låter som en jättebra början. Någon "neutral" professionell som lyssnar och kan se vad som påverkar och hjälpa honom med strategier. Och förhoppningsvis guida honom vidare för läkarbedömning och kontakt med psykiatrin vid behov.
Denna webbsida och vidhängande Appar, www.snorkel.se under VAD ÄR och VAD GÖRA handlar just om olika former av psykisk ohälsa hos barn och unga och vad man kan göra. Läs mera om hur det kan se ut och märkas, och om olika strategier för att må bättre. Du kan också få en större kunskap av att läsa andras frågor och svar i de 11 olika kategorierna.
Snorkelövning- an app med röstövningar i att hantera ångest, bland annat avslappning, lugn andning, steg för steg träning, medveten närvaro.
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla, kod x330, handlar om känslor, varför vi har dem, och olika beteenden kopplat till varje känsla. Samt övning i att reglera starka känslor.
Beteendecoach- handlar om olika beteenden, hur situation, tanke, känsla, kroppen och det vi sedan GÖR hänger ihop och påverkar varandra. Vilka konsekvenser det vi gör får på kort och lång sikt, samt träning i att använda mera konstruktiva beteenden.
Du kan tipsa din som samt själv använda webb och appar.
Du befinner dig i en mycket tuff och svår situation, det är viktigt att du också tar hand om dig själv, reglerar egen stress och att du får återhämtning och eget stöd.
Skriv igen till frågelådan och berätta mera om du vill.
Vänliga hälsningar Snorkel