Min syster har skurit sig på handleden ett antal gånger och tagit starka tabletter två gånger. Detta var ca några månader sen men hon tänkte på att ta tabletter igen för inte så länge sen. Vad ska jag göra för att hjälpa henne? Jag är en HSP person så jag tar lätt över andras känslor och problem, så hur ska jag motverka det?

Svar
Hej, tack för ditt mail. Förstår att det känns mycket jobbigt, förvirrande och tungt, att din syster gör sig själv illa och har tagit starka tabletter, gjort ett s-försök?. Du får säkert en massa starka känslor och tankar kring det. Vanligt att känna allt från rädsla, förtvivlan och ångest, till ilska. Tankar på vad som kunde ha hänt, "hur kunde hon" varför? kunde "JAG" ha gjort något mm snurrar säkert i ditt huvud. Och ibland kan man få tankar och känslor på skuld, att jag borde sett, borde gjort något, om jag inte gjort si eller så.. osv.. Du tänker och känner nu att du är en "jättedålig" syster, att du borde "göra något" men vet inte hur och vad. Det gör att DU mår dåligt och har det jobbigt. Inte konstigt alls att du känner så, men det är aldrig någonsin ditt fel, eller att du har ansvar, kom ihåg det. Din viktigaste uppgift är att fortsätta vara just "bara syster". Din syster behöver hjälp från kunnig utbildad personal, och från sina föräldrar. Det är vuxna och vården som ska hjälpa din syster. De behöver ge henne stöd och strategier för att hantera detta, jobba för att hon ska må bättre just nu och på längre sikt. Det är viktigt att din syster har hjälp och stöd av proffs då man självskadar och har s-tankar. Du behöver fortsätta vara precis den syster du alltid varit, med bråk ibland och bästisar ibland, precis som alla syskon. Att ni fortsätter göra helt vanliga saker tillsammans, spelar, ser på film, läser, pratar musik eller andra saker ni brukar göra. Det behöver vara "vanliga saker" i din systers liv också, så att inte allt handlar om hur dåligt hon mår, och hur hon ska må bättre. Att berätta att du är orolig osäker och rädd, att du just inte vet hur hon vill att du ska vara, och att du finns där om hon vill ha "systerprat" eller ha andra saker att göra/tänka på. Du behöver också stöd från era föräldrar, så att inte du också börjar må allt sämre, precis som du skriver är det risk att DU tar över din systers dåliga mående. Läs mera på den här sidan om nedstämdhet, oro och tankar på att inte vilja leva och om att göra sig själv illa. Det finns många strategier på denna webbsida, bla. krisfärdigheter och krisplan, att ha en plan över vad man kan göra då man mår dåligt istället för att göra sig själv illa. Aktivering, saker för att lindra, distraktion mm. Det är saker från din systers krisplan som ni också kan göra tillsammans om hon vill. Istället för att "prata om tunga tankar" kan ni göra aktiviteter tillsammans, eller avslappning, andning och medveten närvaro. Du , era föräldrar och din syster kan ju läsa mera tillsammans på denna webbsida och prova Apparna, Snorkelövning och Skills Snorkel reglera känsla. (läs under Appar på webbsidan). Skriv igen om du vill, kram Snorkel