Hej! Jag har skrivit hit för kanske ett år sen. Och då var läget helt annorlunda och jag fick svar och tips från er. Men nu skulle jag behöver tips igen från er. Jag börjar med att nämna att jag har adhd och är tjej och 16 år. Jag bor med min pappa för jag kan inte bo med min mamma för hon vill inte de. Jag har haft mkt problem i skolan sen ungefär 6:an. Jag går i nian nu. Jag är väldigt krävande och behöver mkt uppmärksamhet och stöd och uppmuntring. Jag har fortfarande problem i skolan, jag går knapp i skolan för att jag inte kommer iväg på morgonen. Min pappa börjar tappa orken nu och orkar inte riktigt med mej längre. Så jag nu som flyttade till en ny kommun nu när jag började nian, förlorade min kontaktperson och kontakten med soc. Men jag går på bup nu. Jag känner att jag behöver en kontakt person eller ännu hälldre en kontaktfamilj. Min fråga är hur ska jag kunna få det? Och låter de som att jag är i behov av de? mvh

Svar
Hej, tack för ditt mejl. Du har det tufft, har ett "lättare handikapp" ADHD som bl.a. kan innebära att du har svårt med att hålla uppmärksamhet, lätt tappar koncentration, är i stort behov av fasta och tydliga rutiner, är impulsiv - handlar först och tänker sen.., har svårt att hålla ordning, glömmer snabbt, och sannorligt har "kort stubin" Det blir då tufft och svårt att gå i skolan, man behöver mycket stöd och extra hjälp, precis som du beskriver. Man är också extra känslig för att bli snabbt uttröttad, ledsen, lättsårad, tappar lätt humöret etc. Det blir också extra tufft för omgivning och föräldrar. Men med stöd och hjälpinsatser, kanske viss medicinering och på sikt att man lär sig sina starka och svaga sidor, vad man behöver för att fungera bättre, vad som är viktigt för just mig för att jag ska må bra och funka i skola och med min omgivning (t.ex. få ljud omkring mig kanske hörlurar i skolan, äta och sova på fasta tider, lagom dos motion varje dag, övningar i att slappna av, plugga korta stunder i taget varje dag, gå iväg och göra andningsövningar för att minska ilskeutbrott, och träna andra svåra situationer som är jobbiga just för dig...) så kan man fungera, leva och må bra, precis som alla andra. Prata med din pappa och din behandlare på BUP, att känna att ens föräldrar inte riktigt orkar, får dig bara att må sämre och sämre, och dina svårigheter blir bara värre då. Du behöver lite lugn och ro omkring dig. Många hälsningar Snorkel Nu har det varit stökigt och jobbigt runt dig under en tid, du har svårt att komma iväg till skolan och det är säkert en del konflikter hemma. Du ser att din pappa är trött och knappt orkar med er situation, och du mår ju naturligtvis inte bra av detta. Du har haft kontakperson och kontakt med Socialtjänsten i din tidigare kommun, detta är nog ett bra alternativ för avlastning och "vila" för både dig och din pappa. Kan du ta upp din önskan med din pappa och be honom ta kontakt med soc och ansöka om kontaktperson och/eller stödfamilj. Och du kan också själv ta upp det med din behandlare på BUP och på den vägen få hjälp med en kontakt på SOC . Dina föräldrar och Soc. kan också göra en gemensam amnälan till soc om behovat av stöd och avlastning. Ännu ett alternativ är att ta kontakt med förra kommunens socialtjänst och få "överflyttat" beslutet om kontaktperson. Det låter som att du verkligen är i behov av en stödfamilj. Kram Snorkel