Jag höll på med en kille i somras, tydligen gick han igenom min telefon och sparade massa bilder på mig och har sedan skickat till sina vänner.
Nu hotar han att läcka bilderna på mig och att jag ska ”passa” mig.
Han har varit väldigt kontrollerande hela tiden och har behandlat mig väldigt dåligt. Han ahr hotat mig ex antal gånger, kört mina föräldrars bilar när jag sagt nej, varit otrogen flera gånger.
Nu hotar han mig, kan inte anmäla eller något eftersom alla hans vänner har bilderna så om jag anmäler kommer han vilja ”hämnas” och någon av hans vänner kommer läcka bilderna.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det var en riktig ”knipa” du hamnat i, och förstår att både rädsla och oro snurrar i ditt huvud.
En kille som du hade en ”kortare relation med” har alltså stulit bilder från din mobil- det är brottsligt, att både söka igenom någon annans mobil dessutom stjäla bilder från den.
Dessutom har han alltså spridit dem vidare till sina ”kompisar”. Det är en kille som även tidigare har hotat dig och betett sig illa, velat kontrollera, styra och skrämma, därför undrar jag, VET du att han har bilderna och att han spridit dem till kompisar? Eller utsätter han dig för ett riktigt fult sätt att få kontroll, skrämma och styra dig?
Han hotar dig nu, du ska ”passa dig” och du är rädd för hämnd om du anmäler honom. Att hota på detta sätt är också en brottslig handling.
Han lyckas verkligen i sitt försök att skrämma och påverka dig.
Genom det han gör så lyckas han att hålla sig fast och ha en del kvar i ditt liv, fast du inte vill ha med honom att göra längre.
Gissar att det inte är några ”vanliga foton” utan bilder som du absolut inte vill andra ska se.
Nåväl, förstår att du blir rädd, eftersom du redan tidigare vet vad denna kille ”går för”, och funderar hur du ska göra.
Denna webbsida och frågelåda handlar om psykisk ohälsa och är nog inte den bästa för dig just nu, Jag skulle råda dig att kontakta brottsofferjouren, det kan du göra för rådgivning utan att anmäla i nuläget. Länk till deras webbsida nedan. Tveka inte att skriva till dem.
https://www.brottsofferjouren.se/
Hoppas att du där kan få diskutera ditt dilemma med dem som är kunniga och vana inom brott och brottsoffers reaktioner.
Hoppas också att du har stöd av dina vänner och familj, du kan behöva bolla och få stöd i dina tankar och känslor. Viktigt att du sköter om dig själv, försöker koppla bort alla orostankar en stund, och gör positiva aktiviteter också, mitt i allt.
Skriv igen i frågelådan om du vill och berätta mera, om du vill, berätta hur det går för dig och hur du mår i allt detta. Kram Snorkel