Hej! Jag är en pojke, är 14 år och går i årskurs åtta, om det är till någon hjälp. Jag ber om stöd för att komma i en bra rutin igen. För inte så länge sedan, före sommarlovet, hade jag vad enligt mig var en bra rutin.
Varje morgon vaknade jag bra i tid, och mediterade. Jag vet att meditation har många olika interpretationer, så låt mig förklara mig.
För mig är meditation att träna sitt sinne att bara observera allt som passerar, att titta på alla tankar och händelser på ett icke-fördömande sätt, och låta dem passera i deras egna takt. Jag tror att glädje framför allt ligger i att acceptera och appreciera ens nuvarande läge, vilket jag tror att, med tillräckligt med träning, går i nästan vilken situation som helst.
Detta hjälpte mig vara mer medveten och lugn i mina handlingar under dagen. Under dagen höll jag en väldigt fast rutin, vari jag visste vad jag skulle göra hela tiden, utan mellanrum. Jag konsumerade ingen underhållning, eftersom jag tyckte att den verkliga världen är mycket bättre och intressantare oavsett situation, och eftersom jag tycker att det är väldigt effektivt på att leda bort min medvetenhet.
Jag hjälpte mycket i hemmet och motionerade regelbundet, varav den första bidrog till att jag hade en bättre och lättare relation med min familj, och den andra hjälpte mig bland annat att sova bättre och generellt känna mig lugnare i sinnet. Under denna tid sov jag bra, var jag väldigt lugn och generellt lycklig. Under sommarlovet kom jag däremot i situationer vari denna rutinen inte riktigt fungerade, och rutinen blev svagare och svagare, tills den till slut slutade lite efter skolstarten.
På grund av detta blev jag mer och mer reaktiv i sinnet: på utsidan stoppade jag mig själv såklart från att göra många saker från bland annat sociala förväntningar och vetandet av tillfredställningen av att ha en bra rutin, men på insidan sprang mitt sinne runt överallt efter alla sensationer. Jag slutade meditera på morgonen, slutade träna lika mycket, och började efter ett tag även ibland slösa tid genom att titta på filmer på youtube. Jag sov mycket sämre och senare, vilket såklart ledde till att det är mycket mindre passande och dessutom mycket svårare att vakna på morgonen för att meditera, och detta ledde också till att jag blev mer kaotisk i tankarna under dagen och mindre trolig att träna, vilket själv också ledde till att det var mycket, mycket mindre sannolikt att jag sover bra: jag hamnade i en dålig cykel. Jag presterar fortfarande väldigt bra i skolan, men jag känner mig inte riktigt bra längre. Jag har gjort flera misslyckade försök på att komma upp i en sådan rutin igen, men det är svårt att kunna fortsätta göra saker.
Därför undrar jag om ni vet något effektivt sätt att komma in i en rutin, mest så att jag har någonting att utgå från som jag har mer chans att faktist stanna vid, kanske förslag på hur jag kan göra mindre saker för att stegvis förbättra min livsstil. Tack så mycket för er tid.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har många kloka tankar och har verkligen förstått detta med meditation (mindfulness- medveten närvaro). Att styra fokus och uppmärksamhet till ”här och nu” med alla sina sinnen, observera och beskriva för sig själv, med ett ”icke dömande” förhållningssätt.
Du har haft en bra rutin, med träning, meditation, hjälpt till mera hemma m.m. där du hade ett väldigt fast, tydligt och strikt schema, med tydligt vad du skulle göra, när, var och hur.
Du såg många fördelar i detta som t.ex. bättre sömn, bättre relation med din familj och lugnare i sinnet.
Under sommaren, då dina rutiner inte fungerade, så tappade du dem och har inte lyckats införa dem igen. Du märker av negativa konsekvenser som sämre sömn, svårt med koncentration, kaos i tankarna med mera.
Din fråga handlar egentligen om att du vill ha hjälp att återinföra rutiner igen. Rutiner som du kan stanna vid.
Att vidmakthålla beteenden, handlar mycket om de konsekvenser beteendet får, på kort sikt framförallt. Vi styrs mycket av de kortsiktiga konsekvenserna. Konsekvenser på längre sikt påverkar oss också, men inte som de kortsiktiga. Det gäller att vara mindfull ”medvetet närvarande” i det man gör, påminna sig själv om de långsiktiga konsekvenserna då något ”tar emot” och man har svårt att komma iväg, som vid träning till exempel. Känns svårt och motigt NU, men så skönt och nyttigt efteråt och på längre sikt.
Denna webbsida innehåller många olika verktyg, du kan testa lite olika.
Bland strategier och dokument på webbsidan (under menyn) så hittar du, fördelar/nackdelar lista, träningsdagbok och dokument om målsättning ”mål och delmål samt ”vart är jag vart vill jag nå”.
Läs också mera på webbsidan www.snorkel.se om just målsättningar, och målbild. Att ha en tydlig målbild kan hjälpa en att faktiskt GÖRA.
Du kan också kolla på filmerna om motivation, du hittar dem under VAD GÖRA, ledsen/nedstämd ”ointresserad ingen lust”. Snorkel - Ointresserad/ingen lust
Beteendeanalys är ett verktyg för att hitta mönster i vårat beteende, se en kedja av händelse. Hur situationer, tankar, känslor och det som händer i kroppen påverkar det vi gör (eller inte gör) och får konsekvenser på kort och lång sikt.
Se instruktionsfilmen, läs informationen (där hittar du också mål och målbild)
Mindfulness (medveten närvaro) som du redan kan så mycket om, läs på webbsidan du hittar länk på startsidan, se filmerna och lyssna på våra övningar. Du hittar också mycket info om mindfulness i vår App Snorkelövning, (ladda ner gratis) det kan vara lättare att ”komma sig för” då man lyssnar på en instruerande röst.
Hoppas något av detta kan passa dig. Skriv gärna i frågelådan igen och berätta om hur det går för dig.
Kram Snorkel