Hej, jag mår jätte dåligt psykiskt.
Känner att jag inte får den hjälp jag behöver, läkaren skickade en remiss till bup om kbt och då var jag ett ”för litet fall” eller något sånt. Så nu när min nya läkare skickat en ny remiss så känner man sig typ inte välkommen dit.
Jag får ingen ny antidepressiv fast jag mår jättedåligt, men läkaren säger att han ”inte kan” hjälpa mig.

Svar
Svar från Snorkel
Hej, tack för ditt brev.
Du har skrivit att du mår ”jättedåligt” men inget om hur/på vilket sätt, du mår dåligt. Var, när och hur.
Att må dåligt, känna oro, ångest och deppighet, och då känna att man inte får någon hjälp, låter som ett mycket jobbigt läge!
Inte heller konstigt att du får tankar på att du inte är ”välkommen” till Bup, då de först bedömt att du inte behövde deras specialistvård.
Fast naturligtvis handlar det inte om att du inte är välkommen, mera Att de bedömt att du inte behöver just specialistvård, utan kan få mera lämplig behandling/vård på annat ställe.
Jag vet inte var du bor, hur det ser ut med ”gången” där just du bor.
Det finns många olika ställen som arbetar med psykisk ohälsa hos barn/unga- till exempel; skola/elevhälsa, förstalinjen mottagningar med barn/ungdoms psykolog, Vårdcentralen, ungdomsmottagningar, socialtjänst/familjemottagningar mm.
Och så då Bup, som är specialist vård-psykiatri, alltså arbetar med ”svårare” problematik.
Man kan likna det med att då man har ont i en arm, så vänder man sig först till Vårdcentral, kanske Distriktssköterska, undersöker/bedömer, kanske blir skickad på Röntgen mm man vänder sig inte till Ortopeden för operation direkt.
Ortopeden är också en specialist vård.
En läkare (Var?) skickade remiss till Bup om KBT behandling- där gjordes tydligen en första bedömning att du inte var i behov av specialistpsykiatri- som Bup är, utan att du kunde få hjälp inom ”första linjen” alltså de som arbetar med lätt till medelsvår psykiatri.
Sedan träffar du en NY läkare (VAR?) som skickar en ny remiss till Bup för specialist psykiatri, men han kan/vill inte skriva ut antidepressiv medicinering, och han säger att ”han inte kan hjälpa dig…?
Detta låter väldigt konstigt och rörigt, och verkligen INTE något som DU ska behöva bli drabbad av.
Du vill ju bara få veta var du kan få hjälp att må bättre.
Detta är verkligen olyckligt.
Har du hjälp och stöd av dina föräldrar, om du är under 18 år, vilket du naturligtvis är då det är Bup läkarna remitterar till, så behöver föräldrarna hjälpa dig vid kontakt med Bup.
Nu börjar skolan igen, kan du och dina föräldrar kontakta elevhälsan som är mera insatta i hur och vart man ska vända sig vid psykisk ohälsa där du bor.
Elevhälsan kan också skriva remiss, beskriva de symtom du har, den problematik som är, vad ni provat innan och så vidare.
Denna webbsida och de appar som tillhör är en del i Uppsalas arbete med psykisk ohälsa hos barn och unga. Men vem som helst kan använda sidan och appar.
Snorkel handlar just om tidig upptäckt och tidiga insatser vid psykisk ohälsa, ”hjälp till självhjälp”. Innehåller information om olika former av psykisk ohälsa samt tips, råd och konkreta övningar. VAD ÄR och VAD GÖRA.
Du kan läsa mera på sidan och även läsa andras frågor/svar i frågelådan.
Appen Snorkelövning är information och röstövningar, i till exempel avslappning, andning, hantera ångest mm.
Appen Skills reglera känsla handlar om känslor och övningar i att hantera starka känslor (använd kod x330)
Du och dina föräldrar kan läsa mera och prova övningar.
Skriv igen i frågelådan om du vill, berätta mera om på vilket sätt du mår dåligt, så kan du få mera konkret svar på vad du själv, och/eller tillsammans med dina föräldrar, kan göra för att må bättre.
Kram Snorkel