Jag känner att jag håller inne mycket känslor, jag har heller ingen riktigt som jag kan uttrycka allt jag känner för, därför känner jag mig inte som "huvudkaraktären i mitt eget liv", om det låter rimligt. Jag lever inte mitt liv på det sättet jag hade velat och känner att jag inte har en identitet som jag är säker i som grund. vet typ inte vem jag är. Jag flyter för det mesta med strömmen och accepterar det mesta i min omgivning bara, så som det är. känner lite ångest av det.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du skriver ingen speciell fråga, utan beskriver mera hur du GÖR håller inne känslor (och med det andra reaktioner, behov, åsikter och egen vilja) du kanske inte säger ifrån, kan säga nej eller be om saker, stöd och uppmärksamhet som du egentligen vill ha och behöver??
Du skriver att du egentligen inte lever det liv du skulle vilja, utan mest bara "flyter på" och accepterar det mesta i din omgivning.
Väldigt många har svårt att "ta plats" och uttrycka sina åsikter och säga ifrån, eller be om saker. Särskilt då man är ung, man är rädd att inte bli accepterad eller få andras ogillande, kanske bli utstött. Kan du känna igen det?
Det vi gör, gör vi av en anledning, fast vi kanske inte alltid har helt klart för oss VARFÖR vi gör som vi gör. När vi gör vissa saker så VINNER vi något eller SLIPPER något, beteenden är intressant och spännande. Vissa beteenden funkar bra på kort sikt, som kanske att "bara hålla med" 8man slipper andras ogillande, slipper ta ställning, slipper uppmärksamhet, vinner lugn och ro, med mera. Men på lång sikt kanske andra börjar tycka att man är "mesig" man kanske mår dåligt av att aldrig få det man själv vill/behöver, man kanske hamnar i situationer som är rent farliga, för att man inte säger ifrån.
Beteendet funkar alltså på kort sikt, men på lång sikt blir det ett problembeteende.
Vi människor gör ofta det som funkar på kort sikt, "här och nu" fast det ställer till problem på längre sikt.
Allt detta kan du läsa om på www.snorkel.se på startsidan finns beteendeanalys - se en kedja av händelser. Läs informationen, se instruktionsfilmen, kolla målsättningar, alternativa beteendeden med mera.
Börja med att göra egna analyser med färdiga alternativ, lättast i början.
Om du också kollar på www.snorkel.se under vad är och vad göra, relationer och relationsfärdigheter, så finns en hel del du kan ha nytta av där. Bland annat DEAR MAN för att få det man vill ha och behöver och för att kunna säga nej på ett bra sätt.
Läs också på Snorkel om känslor, vad är och vad göra. Varför har vikänslor och vad fyller de för funktion. Vissa beteenden är kopplat till vissa känslor.
Snorkel har också två appar
Snorkelövning med olika röstövningar och instruktioner bland annat för att kunna slappna av, hantera ångest eller vara här och nu istället för att grubbla och älta- medveten närvaro- mindfulness. (läs mera om det i appen och på snorkel.se)
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor kod x330 handlar också om känslor, och beteenden kopplat till känslor. Samt träning för att hantera starka känslor.
Skriv igen i frågelådan om du vill och berätta mera, gärna om du provat några av våra strategier/verktyg.
Ta hand om dig, kram Snorkel