Hej jag har blivit utsatt för att folk sprider naken bilder på mig men vet inte vad jag ska göra och vet vilka det är som har gjort det

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Så jobbigt och kränkande, att någon sprider nakenbilder på en! Du skriver också att du vet vilka det är, kanske några du litat på och sett som vänner. Gissar att du har massor av starka känslor och katastroftankar som snurrar i huvudet.
Att sprida nakenbilder på någon är ett brott och du ska genast polisanmäla. Blir det svårt att göra själv så ta hjälp av någon vuxen i din närhet.
Det finns flera saker som är bra med att polisanmäla. Dels för din egen skull, för att det som du har utsatts för är ett brott och inte alls okej. Det du berättar för oss kan också vara en viktig pusselbit i en pågående utredning. Genom att anmäla kan du samtidigt hjälpa andra.
Det är också viktigt att du och andra berättar och visar för omvärlden att det här händer barn och unga. Det är inte okej och det är absolut inte ditt fel.
Läs mera här;
Nakenbilder - ta, ha och dela | Polismyndigheten (polisen.se)
Det är viktigt att du sparar så mycket som möjligt som har koppling till händelsen. Polisanmäl så snabbt som möjligt eftersom digitala spår kan försvinna annars. Din anmälan kan också hindra att fler blir utsatta.
Anmäl så fort som möjligt genom att ringa 114 14 eller gå till en polisstation.
Anmäl även om du bara har ett alias eller användarnamn på en person.
Spara alla detaljer som du har om personen och händelsen. Spara användarnamn, konto och meddelanden med personen och ta även skärmdumpar på chatten.
Det finns stöd för dig som blivit utsatt.
ECPAT jobbar för att barn och unga inte ska utsättas för sexuella övergrepp eller andra sexuella kränkningar. De kan hjälpa dig att ta ner nakenbilder som spridits på nätet. På Ecpats webbplats kan du också chatta anonymt med någon som kan hjälpa dig: Ditt ECPAT
Hos Bris kan du som är under 18 år prata med en kurator eller andra unga i Forum om vad du vill. Du kan vara anonym: Bris webbplats för unga
Brottsofferjouren är till för dig som blivit utsatt för brott. De har bland annat information om sexuella övergrepp och trakasserier.
Brottsofferjouren om brott mot unga
Föreningen Säkra varje unge har en stödlinje som är öppen varje vardag och söndag. Den är öppen för både barn och vuxna.
Ta hjälp från familj, vänner, någon från skolan eller annan du litar på. Det hjälper att prata med någon.
Tveka inte, gör en anmälan idag! Ta stöd och hjälp, inget av detta är ditt fel.
Skriv igen i frågelådan om du vill, kram Snorkel