Hej!
Då jag nyss gått ut nian är det snart dax att flytta då jag valt att gå gymnasiet på annan ort, under perioden då jag gjorde mina val var jag övertygad om att jag ville flytta, att jag inte ville bo kvar där jag bor idag, och missta mig inte, det vill jag fortfarande, mer än något annat.
Problemet är att jag har under flera års tid mått dåligt, panik och ångestattacker, haft ett självskadebeteende och strukturerade planer på hur jag skulle kunna avsluta mitt liv om allt blev för mycket, dessa tankar finns än idag.
Och nu när det är mindre än en vecka kvar till flytt börjar jag ifrågasätta mitt beslut om flytt då det känns som att jag kommer gå under och förlora mig i mig själv.
jag har övervägt att stanna kvar hemmavid då jag hela tiden skulle ha folk runt mig då jag inte bor själv så som jag kommer göra vid flytten, men eftersom jag haft dessa känslor i flera år är jag ju uppenbarligen inte lycklig i detta läge heller och tvivlar på att det skulle bli annorlunda om jag stannar kvar hemmavid, och vet nu därför inte alls vad jag ska göra åt det, det känns som om att detta aldrig kommer bli bra egentligen?
Jag vill också uppmärksamma att jag prövat att få hjälp, jag har varit hos div kuratorer och bup, där jag avfärdades med att jag inte mådde psykiskt dåligt, men det upplever jag själv att jag gör, nu vet jag inte alls vad jag ska ta mig till.

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Vilket svårt dilemma du hamnat i. Låter nästan som om ditt val av gymnasieprogram, som innebär flytt till annan ort, har varit ett sätt att komma bort och kanske "börja om". En nystart.
Något som kan vara ett klokt beslut ibland, men att flytta och börja om löser ju inte alla problem.
Om man sitter fast i gamla mönster, om man inte HAR andra sätt att stå ut med starka känslor och svåra situationer, än att göra sig själv illa, så är det lätt hänt att man "ramlar in" i samma negativa beteenden igen. Och kanske till och med, som du också funderar på, skulle må lite sämre ett tag, eftersom du bor ensam och kanske inte har samma "stöd" av människor runt omkring dig.
Det är väldigt svårt att sia om, vilket som skulle vara bäst, eller "minst dåligt" att stanna kvar i en stad, skola och boendesituation som du inte trivs i, där du inte fungerat eller flytta till ny stad, skola och boendesituation, där man inte vet hur det kommer att fungera.
Det är säkert så, att oavsett VAR du bor, så behöver du hjälp att hantera ditt dåliga mående, dina tankar på att inte vilja leva och att du gör dig själv illa. självskadar.
Finns det stöd, elevhälsoteam, på din nya skola? Vet dina föräldrar om hur du har mått, att du haft s-tankar och självskadat? Kan de hjälpa dig med kontakt på BUP dit du flyttar?
Du behöver hjälp att hitta andra sätt, göra andra saker då du mår dåligt. Har du läst på denna hemsida om att göra sig själv illa, om exempel på vad man kan göra, "krisfärdigheter" m.m. istället för att göra sig själv illa?
Det är svårt att bryta negativa beteenden, tar tid och man får kämpa, då kan man behöva stöd och "vägledning" Du skriver att du sökt hjälp tidigare, på BUP och hos kurator, men att de inte förstått hur du mått, att du inte fått den hjälp du behövt för att bryta detta beteende och hitta sätt för hur du kan må bättre.
Kan du läsa på webbsidan tillsammns med dina föräldrar, försöka förklara hur du mår och känner. Så att ni kan prata igenom vad som känns bäst för er, att du byter skola och flyttar eller stannar kvar och söker hjälp igen där du bor nu.
Det är ett svårt beslut för dig att ta på egen hand. Ni kan också behöva prata igenom vilket stöd du behöver av dem om du väljer att flytta.
Det finns också en App som heter Snorkelövningar, där man kan lyssna på olika röstövningar som hjälp att förhindra s-skada, ångest eller s-tankar, prova och öva att lyssna på dem.
Skriv gärna igen om du vill. Kramar Snorkel