Jag har börjat att ha väldigt svårt att delta i sociala samanhang, såsom samtal och aktiviteter. Känner ALLTID att ingen lyssnar på mig och det är nog anledningen till mina svårigheter socialt. Kan nästan inte ens umgås med mina vänner för att de inte lyssnar eller bryr sig. Har ni några tips eller idéer för att jag ska kunna ta mer plats i sociala samanhang? Behöver verkligen hjälp!

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du hade inte skrivit någon mailadress så kunde inte svara direkt till dig. Man brukar säga att "plats får man inte, den tar man" och det är ju det det handlar om, att ta den plats man har lika stor rätt till som alla andra. Om man börjar tänka och oroa sig över att kanske inte vara tillräckligt bra, rolig, intressant, rädd vad andra ska tycka, rädd att andra inte lyssnar eller bryr sig, så tystnar man och drar sig undan. Och tyvärr kan det bli en negativ spiral där man medverkar i allt färre sociala sammanhang. och blir allt mindre lyssnad på iom det. Hur kan man göra då?? Ett förslag och en bra början är att STÄLLA FRÅGOR, vara intresserad och nyfiken på vad andra pratar om eller gör. Det gör det lättare att sedan framföra egna åsikter eller synpunkter " aha tänker du så, jag tänker så här", och i början kan det kännas lättare att fråga än att berätta något själv. Man är med i diskussionen utan att behöva säga så mycket.. ÖVA, att ta sin rätt att vara med och ta plats, "haka på andra" kan kräva lite övning till en början. Öva också för att släppa på oron över vad andra ska tycka och tänka, om de lyssnar eller inte, du ska ta din plats oavsett. Man kan börja med att öva för sig själv, då kan man överdriva, utmana sig själv, öva med "manus" testa olika röstlägen, kroppsspråk, tonfall, öva att säga ifrån, be om saker osv. Sedan kan man träna i situationer där man känner sig mera trygg, i ett mindre sammanhang. BACKA INTE, och stå inte tillbaka, röstläge, ögonkontakt, kroppsspråk, har större betydelse än man tror, tala tydligt. Träna på att påkalla uppmärksamhet, "hallå, jag försöker säga något här". SKIFTA FOKUS och uppmärksamhet bort från dig själv, till din omgivning, lyssna, "häng med" och var delaktig. Du kan vara hjälpt av att träna mindfulness, medveten närvaro, som handlar om att styra uppmärksamheten dit man vill ha den, i ditt fall kanske bort från tankar som hindrar dig, styra den utåt istället. (läs om medveten närvaro på webbsidan) Ge dig själv beröm för dina försök och ditt "kämpande" istället för att se negativt och klandra dig själv. (Lyssna på mindfulnessövningen "du duger") Vi är alla olika och olika aktiva i sociala sammanhang, men alla har rätt att ta sin plats. Hoppas att detta kan vara en liten bit på vägen. Skriv gärna igen och berätta om hur det går. Kram från Snorkel.