Jag plågas ut av att inte ha vänner "in real life".
Jag är en flicka, 14 år som har flyttat mellan många skolor i olika städer på en kort tid. Därför hann jag aldrig att skaffa en riktig vän.
Jag tänkte aldrig på att jag måste ha en vän i verkliga livet, men efter min sista flytt (ca 1 år sedan) startade jag spela online spel och skaffa vänner på internet.
Nu uppfattar jag att vänner är viktiga. Jag uppfattar nu hur ensam jag på riktigt är. Jag har ingen som jag kan göra hemläxor med, hänga med på stan och som jag kan krama och göra presenter till på födelsedagen.
Online vänner kan inte ge dessa möjligheter till mig.
På min nya skolan som jag har nu gått ett år på har jag inte visat bra "first impression".
Därför undrar jag om det finns platser för tonåringar där man kan träffas och lära känna varandra?
Det är mycket som händer hemma (bl.a. föräldrarnas höga förväntningar). Så jag är helt enkelt "deprimerad".
Jag tror att en lösning för mig är att skaffa någon riktig vän, så jag kommer att upprepa frågan igen:
Finns det platser för tonåringar där man kan träffas och lära känna varandra?
Någon klubb där man kan lära att vara sig själv med människor?
Snälla, hitta en lösning för mig. Jag är ledsen varje dag, orkar inte göra något och för det mesta är jag jätteensam.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Ditt problem, din fråga, handlar om att du känner dig ensam, saknar vänner, du har flyttat mycket och inte ”skaffat vänner” p.g.a. det. Du undrar över var man kan träffa och lära känna andra ungdomar. Det har tyvärr inte gått så bra med att skaffa vänner i den skola du går på sista året.
Du skriver inte vilken Kommun du bor i, det finns många typer av klubbar, föreningar och aktiviteter för unga, men det ser lite olika ut i olika kommuner.
Vad tycker du om att göra, vilka intressen har du, vad skulle du vilja lära dig, göra mera?
Det vanligaste är att man träffas runt ett intresse, precis som du träffat vänner på nätet genom online spel. Man umgås och lär känna varandra mera naturligt och avslappnat runt ett gemensamt intresse. Större chans att man matchar och passar ihop.
Sport eller träning av olika slag, intresse för matlagning, djur, samla på något, böcker, teckna/rita/måla, kläder, det finns en mängd olika aktiviteter som man lär sig och utövar tillsammans.
Om du går in på din kommuns hemsida, sök på ”evenemang och aktiviteter för barn och unga”, så ser du det utbud, och de klubbar och föreningar som finns i just din kommun. Många kommuner har också ungdomsgårdar, där unga träffas och umgås.
Du kan också kolla på dessa webbsidor;
Kompis Sverige – Möten för integration. Online när ni vill, fysiskt när ni kan
Nya kompisbyrån | Träffa en ny kompis! (nyakompisbyran.se)
Vänskap utvecklas under en tid, man lär känna varandra på sikt, kommer varandra närmare. Det är sällan något som kommer ”på en gång”. Man måste ge det en chans, bjuda på sig själv, våga släppa in, ”ge och få”.
Det som verkligen låter tråkigt är att du inte fått vänner på skolan, där du ändå är hela dagarna. Kan du inte prata med din mentor och/eller skolsköterska/kurator på skolan, också att du får stöd i och de vet om att du är ledsen och nere just nu.
Du kan läsa mera om nedstämdhet på Snorkels webbsida www.snorkel.se
Prata med mentor/kurator om att du behöver hjälp att komma in i klassen, lära känna de andra eleverna.
Du är bara 14 år så har ju en hel del tid kvar i skolan. Gemensamma grupparbeten där man jobbar tillsammans kan vara ett bra sätt att lära känna varandra. Har du funderat på om det är någon i klassen du är nyfiken på, skulle vilja lära känna lite mera?
Än om du inte blir vän med någon i klassen på fritiden, så behöver du vara mera ”vän” med klasskamraterna, trivas och känna dig trygg med dem.
Hur är det med familj och släktingar, har du inga kontakter där? Släktingars eller familjevänners barn? Finns det några du skulle kunna lära känna? Kan dina föräldrar kanske bjuda hem några vänner och deras barn/ungdomar?
Det här blev lite olika tips på hur du kan komma i kontakt med andra ungdomar, för att börja bygga upp en vänskap. Kolla också på www.umo.se en ungdomsmottagning på nätet. Där skriver många unga om hur det är att vara ung.
Hoppas att det här är en bit på vägen.
Men prata också med mentor/kurator på skolan, de vet säkert också vad det finns för olika intresseföreningar som kanske kunde passa dig.
Skriv igen i frågelådan om du vill, berätta om hur det går för dig.
Kram Snorkel.