Hej.. jag har bytt klass 1 gång... och nu har ja en annan klass som är bäst! jag har många vänner och har roligt i skolan. men det sitter fortfarande en sten där inne. Jag mår så dåligt, vet inte varför, jag har en underbar familj, 3 underbara hundar och bästa kompisar.. men ändå.. vet ej vad ja ska göra!! / 12årig tjej.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du hade inte skrivit någon mailadress så jag kunde inte svara direkt till dig. Du skriver att du bytt klass, trivs jätte bra med allt omkring dig, ändå har du tungt inombords och mår dåligt. Har du haft det jobbigt tidigare? Du skriver "fortfarande en sten" Därför undrar jag om du har gamla jobbiga situationer kvar fortfarande, fast att allt blivit bra nu? Har man haft det jobbigt är det inte konstigt att det "hänger kvar" att man kanske är lite rädd att det ska bli jobbigt igen och törs inte riktigt njuta av att allt är bra just nu. Att det dröjer ett atg innan allt känns riktigt så bra som det är. Det är också så att du är 12 år, precis påväg in i puberteten, bli tonåring. Det händer mycket i kroppen just då. Hormoner gör att känslorna går upp och ned, humöret växlar utan att man riktigt förstår varför. Man är lättkänslig och reagerar starkare på små saker. Så är det under en period men det går över. Du kanske inte behöver göra så mycket, så länge du har det bra, har roligt, vänner och stöd från familjen. Alla är lite ledsna ibland, livet och känslorna går upp och ned. Mycket omkring oss som påverkar hur vi mår. Bara så enkla saker som mat, sömn och motion påverkar kropp och känslor positivt. Om du känner att du behöver ha någon du kan prata med om vad som händer i kroppen och om hur du mår så finns t.ex. skolsköterskan på din skola. De brukar ha mycket kunskaper om kroppen och puberteten. Vänd dig till henne. Ungdomsmottagningen är ett annat alternativ, eller förälder eller någon annan vuxen i din närhet som du känner att du kan prata med. Ni kanske kan läsa och prova saker på hemsidan tillsammans. Det finns många böcker om puberteten, sök eller fråga på biblioteket. Läs mera på hemsidan om nedstämdhet, stress och om att vara tonåring. Kram Snorkel.