Tja, jag fick för c.a två månader sen en tanke när jag låg och försökte sova, en bild i huvudet där jag skadade en tjej som jag verkligen gillar och aldrig nånsin skulle skada. Denna tanken ledde till det sjukaste jag varit med om. Jag började hyperventilera och hjärtat slog snabbare än någonsin. Jag låg hela natten och funderade på hur fan jag ens kan tänka en sån hemsk tanke, detta ledde till fler hemska tankar, där jag skadade folk. Dagen efter mådde jag illa hela dagen och funderade på vad som egentligen hände under natten. Dagarna gick och jag kunde inte tänka på nått annat. Jag började googla och det verkar som jag fått något som kallas tvångstankar. Jag tänkte inte mycket mer på det men bilderna i huvudet fanns kvar och ju mer jag försökte få bort dom desto mer tänkte jag på dom. De enda gångerna de inte finns där är när jag umgås med kompisar eller är onykter. Jag började googla för några dagar sedan igen och börjar nu bli riktigt orolig för att jag har OCD. Tanken av att ha OCD ger mig sjuk ångest. En ångest som påminner mig om när jag trodde att jag trodde att jag hade en hjärnumör för några år sedan. Nu vet jag inte om jag har OCD eller om det bara är tanken på att ha OCD som ger mig hemska tankar och ångest. Vad ska jag göra?, har haft grov ångest i flera dagar nu.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
En riktig "katastroftanke" att man skulle skada någon man älskar, att man inte skulle ha den kontrollen.. Vem som helst som tänkte så och verkligen TRODDE på tanken, skulle bli jätterädd och få stark ångest. (Du vet att ångest är vårat larmsystem, våran reaktion för att agera på fara/hot, sätter igång en massa kroppsreaktioner för att göra oss starka och snabba, för att fly eller slåss, livsviktigt vid verkliga faror, men mycket obehagligt då "faran" inte finns på riktigt utan bara i våra tankar/fantasier) Läs mera om ångest under vad är och vad göra på webbsidan www.snorkel.se, läs också om just negativa tankar. Så typiskt att såna katastroftankar kommer på kvällen, då det är mörkt, tyst och fritt från andra stimuli som distraherar, blir fullt fokus på tankarna.
Du tänker också att du kan ha OCH tvångssyndrom, det innebär att man har både tvångstankar och tvångsbeteenden, alltså gör ritualer och vissa beteenden för att inte "det hemska ska hända/ lindra ångesten" "måsten" som man inte kan låta bli att göra. Du har säkert googlat en massa om OCD. Du kan också läsa i frågelådan under "måsten/tvång" andras frågor och svar om just olika tvång.
Är du fortsatt orolig så kontakta vårdcentralen kontakt med läkare för bedömning och eventuellt kontakt med psykolog för att hjälpa dig med dina katastroftankar.
Berätta för din familj så att du kan få stöd och hjälp.
Tankar kan vara lurigt, och det vi fokuserar på förstoras och förstärks, visst har du sovit bredvid någon som snarkar hårt, det känns som om ljudet bara blir större och starkare till slut kan man inte tänka, fokusera eller höra något annat, bara snarkningarna. Så blir det för dig då du fokuserar på tankarna och "katastroftankarna".
Tankar är vårt ständiga "småprat" med oss själva. Som att ha någon gående bredvid sig som hela tiden dömde, kommenterade eller ifrågasatte allt som hände och som man gjorde, då påverkas man mycket. Vissa tänker mera negativt än andra, och då ofta mera negativt om sig själv och det som kan hända.
Tankar är bara tankar, ingen sanning, men vi har en tendens att TRO på våra tankar, i alla fall de negativa. Om vi tänker positiva tankar som att vi kommer att ha alla rätt på provet, vinna en massa pengar eller att vi är älskade av alla så tror vi inte alls på det, men om vi tänker motsatsen så tror vi på det.
Det är lätt att fastna och "älta" negativa tankar, och att de tynger ner en och skapar en massa onödig oro och ångest.. Det finns "små orostankar" och som i ditt fall, rena "katastroftanken" att något hemskt kunde hända. Handlar ofta om just då olyckor eller katastrofer.
Att försöka "tvinga sig själv" att inte tänka på något går inte, prova med att säga till dig själv "jag får inte tänka på en rosa elefant, får absolut inte tänka på en giraff, med sin långa hals och lilla huvud, gul med bruna prickar. Får INTE tänka på giraffen. Vad händer då? Jo det är precis just det du gör, tänker på en giraff. Eller hur?
Istället handlar det om att möta tanken UTAN att gå igång, hamna i panik, möta den som en TANKE inget annat.
Börja med att lägg märke till och notera hur dina negativa tankar ser ut, bara se på dem som tankar, acceptera att du har dom som alla andra tankar du har. Det är bara tankar. Föreställ dig att tankarna glider förbi som moln på himlen, kommer, glider förbi och ett nytt moln, en ny tanke kommer och går. Låt dem glida förbi utan att fastna i dem. Säg till dig själv, "där kom en TANKE om att det kan hända" Där kom en annan tanke om det eller det..
Andas lugnt och slappna av, istället för att spänna dig, vilja fly, drabbas av panik.
Detta handlar om mindfulness, medveten närvaro att vara precis här och nu i det som händer, observera och beskriva, utan att "gå igång" eller döma.
Läs mera om medveten närvaro och prova övningar här på webbsidan eller i
Appen Snorkelövning som du kan ladda ner gratis. Det handlar om att styra fokus och uppmärksamhet dit där du vill ha den, vara i det som händer just nu med alla sinnen, istället för att fastna i negativa tankar och katastroftänk.
Prova att träna på att styra din uppmärksamhet, styra fokus och distrahera dig själv på olika sätt, gå helt in i det du gör, istället för att ha fokus på de negativa tankarna. Du skriver att då du är med kompisar eller är "onykter" slutar tankarna, det är för att du slappnar av och distraherar dig, fast kanske omedvetet, träna på att göra det mera medvetet.
Beskriv tyst för dig själv det du gör, nu går jag vägen fram här, ser bilar, träd, människor, nu tar jag fram en tallrik, sked, öppnar kylen tar fram fil och flingor.. Beskriv rummet, människor, och så vidare.
Fysisk aktivitet, att träna ganska hårt är också en bra distraktionsteknik och kanal för ångest.
Du kan också träna att parera varje negativ tanke med en positiv. Gör en lista över positiva saker då du bryr dig om dig själv och andra. Tex jag är en bra vän, jag är bra på matte, när du hjälper någon, jag har klarat att sjunga inför publik, jag är bra på att lyssna och inte avbryta andra, jag gör så gott jag kan etc. Du kan fantisera om ett annat "slut" på dina katastroftankar, tänka kan man göra hur tokigt och slugt som helst, man kan flyga, bli superman, liten som en mus, eller "vakna" det var bara en mardröm, vad som helst kan ske i tanken.
Tankar kan bli som "spår" i hjärnan, man tänker samma "tanken fastnar" liksom. Då är det bra med alternativa tankar, som kan komma upp istället.
Att verkligen säga STOPP till sig själv då man börjar tänka negativt, är också en teknik,  att verkligen stoppa sitt eget negativa tänkande och ”gå därifrån” resa sig upp och göra något annat.
Annat som kan vara till hjälp, då du fastnar i dina negativa tankar och ditt självdömande, när de kommer, är att ifrågasätta dem lite, inte ta dem för annat än tankar, inte någon sanning.
Det är en skillnad att tänka;
-Jag ger upp! eller -Jag ska pröva ett annat sätt
-Jag kan inte göra bättre eller -jag kan alltid bli bättre
-jag kommer aldrig att klara det eller -jag ska lära mig hur man gör
-Det här är för svårt eller -Det här kanske tar lite längre tid
-jag kan ingenting eller -det här behöver jag öva mera på
Hoppas detta kan vara en hjälp på vägen, det krävs lite träning att göra annorlunda och lära sig nya sätt, går inte på en gång.
att ha koll på sina tankar och hur de påverkar oss.
Prova beteendeanalys som finns på Snorkels webbsida, på startsida. Se en kedja av händelser.
Handlar om att just lära känna sig själv, om hur situationer, tankar och känslor påverkar det vi gör, hur vi hamnar i problembeteenden (som dina katastroftankar) som påverkar på kort och lång sikt. Dina katastroftankar kommer säkert i vissa situationer, triggas igång av olika händelser eller upplevelser. Och som du skrev så kan du hantera det olika bra. (distrahera dig ifrån dem) Se instruktionsfilmen, läs informationen, kolla målsättningar, målbild, alternativa beteenden och färdiga kedjor. Så förstår ni mera vad det handlar om.
Det här blev många tips, hoppas det var en bit på vägen, skriv gärna i frågelådan igen och berätta om hur det går. Ta hand om dig, kram från Snorkel.