Hej snorkel!
Jag ska fylla tretton detta året alltså 2021 och jag mår inte så bra.
För det första övertänker jag nästan allting vilket gör att jag mår dåligt.
Det kan t.ex. vara att nu på lovet har jag bara kollat in i en skärm. Och mina tankar går: "tänk om strålningen är farlig". Tänk om jag får sämre syn.
Jag mår så dåligt över detta och speciellt på kvällarna när det är mörkt.
Jag bor med mina 3 syskon hos min mamma. Och alla dom är på sina rum. Min mamma brukar lägga sig tidigt och då blir jag helt ensam på kvällarna.
Jag tycker bara att det är så jobbigt att övertänka.
Ibland har det gått så långt att jag tänkt: tänk om jag inte kan svälja. Jag mår bara bra på sommaren. Då är allting bra igen. Ingen skola. Inget mörker. Bara bra saker.
Och denna vinter skulle ha varit bra om jag och min förra bästa vän inte hade bråkat. I somras träffande vi några killar och allt var så kul.
Men nu i vinter hände något. Jag berättade för henne att några hade snackat skit om henne till mig och då kände hon att allt blev för mycket så hon tog en paus från både mig och de som snackade skit. Och nu har hon fått massa nya vänner. Hon har verkligen förändrats och jag saknar henne så fast ändå inte.
Nu ska hon försöka ta mer plats och vara med ”olika” personer. Tydligen vill hon inte bara vara med samma personer hela tiden.
Det jag är så ledsen för var att vi hade verkligen så kul med varandra men det är över nu. Och så har jag ett ytligare problem. Min före detta vän som är 3 år äldre än mig har blivit jätte populär. Hon har börjat åka EPA med killar och jag är så advensjuk på henne.
Hon lägger hela tiden upp när hon strular med killar och blir full. Och jag sitter hemma helt själv och spelar spel.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det handlar om två olika saker, som kanske hänger ihop till viss del. Dels så ”övertänker” du på saker, fastnar i negativa tankar och TROR, på dom.
Tankarna får dig att bli orolig och må dåligt.
Sedan handlar det om kamrater, din förra vän som är 3 år äldre än dig, har vuxit, ändrats och beter sig på ett sätt, är med killar, åker EPA, lägger upp bilder med mera, som inte du och hon gjorde.
Du är 12 år, 13 i år. Och är ju för ung för dessa saker.
Men du blir ”avundsjuk” eftersom det verkar som att hon är ”populär”
(åtminstone ser det så ut, men du vet väl att det är LÅÅÅNGT ifrån sanningen som man ser på sociala medier, där lägger man upp bilder just för att andra SKA TRO, att man har så kul, är så populär, snygg, och så vidare…
Tankar är vårt ständiga "småprat" med oss själva.
Som att ha någon gående bredvid sig eller sittande på axeln, som hela tiden dömde, kommenterade, tolkade och ifrågasatte allt som hände och som man gjorde, då påverkas man mycket. Vissa tänker mera negativt än andra, och då ofta mera negativt om sig själv.
Tankar påverkar våra känslor, våra reaktioner i kroppen och det vi sedan gör. Om man till exempel går förbi en grupp ungdomar som skrattar, och då tänker "de skrattar åt mig" "De tycker att jag ser konstig ut" då kommer ytterligare en mängd negativa reaktioner.
Man kanske känner rädsla och obehag, pulsen slår hårt, hjärtat klappar, andningen ökar och man blir spänd och stel. Troligtvis så ökar man på stegen och skyndar förbi.
Vid nästa tillfälle då man närmar sig samma plats, eller en grupp ungdomar, så kommer samma tankar "de kommer att skratta åt mig" och man kanske går en stor omväg.
Om man istället andas lugnt, slappnar av, ifrågasätter sin negativa tanke lite om man får den. Håller fokus och uppmärksamhet till det man ser och hör, och kanske ser hur det är någon som berättar något roligt, som de andra skrattar åt.
Om tanken såg annorlunda ut, till exempel "undrar vad de skrattar åt" "något roligt händer där borta". Kanske leder den tanken till att man blir intresserad och nyfiken, går närmare, kanske blir inbjuden att lyssna eller hör vad de skrattar åt, skrattar lite för dig själv, mår bra och går glatt därifrån.
Vissa typer av tankar kommer så snabbt att vi knappt märker dem. De brukar därför kallas för negativa automatiska tankar NAT.
Eftersom de kommer så snabbt så hinner vi inte alls reflektera om de är sanna eller inte, i stället reagerar vi på dem med en känsla.
Genom att bli mera medveten om vad man tänker när man mår dåligt, och lära sig alternativa sätt att tänka. Strategier för att bryta negativa tankar, kan man lindra och minska psykiskt dåligt mående.
Vad utlöser dina negativa tankar, är det då du ska göra något, känner krav/förväntningar på dig, träffa någon, ser TV, hör viss musik, då det är tyst..
Hur ser de ut, är det tankar på att inte duga, inte klara av, att något är farligt, eller inte kan göra rätt?
Tankar är bara tankar, ingen sanning, men vi har en tendens att TRO på våra tankar, i alla fall de negativa.
Om vi tänker positiva tankar som att vi kommer att ha alla rätt på provet, vinna en massa pengar eller att vi är älskade av alla så tror vi inte alls på det, men om vi tänker motsatsen så tror vi på det.
Det är lätt att fastna och "älta" negativa tankar, och att de tynger ner en och skapar en massa onödig oro.
När man fastnar i att ”övertänka” tänka negativa tankar som man tror på.
Så är det viktigt att bryta, säga stopp till sig själv och ”aktivt resa sig upp och göra något annat” Sluta att ”trigga igång” sig själv, helt enkelt.
Om du läser på www.snorkel.se
Under VAD GÖRA, negativa tankar, så finns många övningar för att bryta negativa tankar och övertänkande.
Kassörskan, STOPP, bryta ältande med mera.
Prova vad som kan hjälpa dig. Du kan också lyssna på övningar eller texten från din mobil, då är det lättare att lära sig hur man kan göra.
Lyssna på musik i hörlurar, läsa en spännande bok, pyssla med mera, är också bra aktiviteter för att bryta ”övertänkande”
Detta med din kompis som är mycket äldre än dig, ni har tagit en paus och hon har ändrats, gör andra saker än du gör. Ni hittar kanske tillbaka till varandra senare, när du också blivit lite äldre och ni ”vuxit ikapp” mera.
Fundera vilka andra vänner och klasskompisar du har, vilka skulle du vilja lära känna mera, vilka har ungefär samma intressen som dig.
Har du någon hobby eller intresse som du kan utöva mera, och där träffa nya vänner?
Finns det några du kan bjuda hem.
Kolla på www.umo.se
en ungdomsmottagning på nätet. Där skriver många unga om skola, kompisar och hur det är att vara ung.
Sköt om dig, kram från Snorkel