Orimligt höga krav på mig själv.

Fråga

Hej, Jag har problem med ångest och låg självkänsla och vet inte vad jag ska göra.

Den enda som vet något är min bästa vän och det var hon som fick mig att gå in på den här sidan, jag vet att hon vill hjälpa men vet inte hur.

Hon tycker också att jag borde prata med en psykolog om mina problem med mina något märkliga rädslor så som inte vara tillräckligt bra för att tycka om och mina orimligt höga krav på mig själv.

Problemet är att jag inte vet hur jag ska kunna få hjälp då mina föräldrar inte vet något, jag vet inte hur jag ska säga det. Det känns som att det är för sent då detta har pågått i flera år. Jag vill inte göra dem besvikna eller få dem att tro att jag inte litar på dem.

Men jag är ändå rädd för att dem inte kommer ta det på allvar och säga att det säkert inte är något.

Så finns det något sätt att kunna få hjälp själv och hur?

Svar

Hej, tack för ditt brev.

Vilken fin kompis du har, som verkligen ser dig, dina behov och som bryr sig om dig. Det säger något även om dig, eller hur, att du är en person man tycker om och vill det bästa. Fast du inte känner och tänker så om dig själv. Det låter som om du på flera sätt fastnat i negativa tankar. 

Vill börja med att säga att det är aldrig för sent att be om hjälp eller berätta om hur man mår. Även där så "föregår du i tankarna" det som kunde hända, tänker negativt, att de skulle bli besvikna och tänka att du inte litade på dem. Och dina negativa tankar hindrar dig från att berätta och be om och få hjälp.

Kan du i ett passande tillfälle, prata med någon av dina föräldrar, kanske visa dem din fråga/svar. Ni kanske kan läsa på denna webbsida tillsammans, ni kan läsa om oro/ångest och negativa tankar, starka känslor med mera. Ni kan se vad ni känner igen, och prata tillsammans om vilken hjälp du skulle önska och behöva. Om det är elevhälsovården, Vårdcentralen, första linjen mottagning (barn och ungdomshälsan) eller Bup. 

Tankar är vårt ständiga "småprat" med oss själva. Som att ha någon gående bredvid sig som hela tiden dömde, kommenterade eller ifrågasatte allt som hände och som man gjorde, då påverkas man mycket. Vissa tänker mera negativt än andra, och då ofta mera negativt om sig själv.

Tankar påverkar våra känslor, våra reaktioner i kroppen och det vi sedan gör.

Utlöser dina negativa tankar, då du ska göra något, känner krav/förväntningar på dig? Hur ser de ut, är det tankar på att inte duga, inte klara av, eller inte kan göra rätt?

Tankar är bara tankar, ingen sanning, men vi har en tendens att TRO på våra tankar, i alla fall de negativa. Om vi tänker positiva tankar som att vi kommer att ha alla rätt på provet, vinna en massa pengar eller att vi är älskade av alla så tror vi inte alls på det, men om vi tänker motsatsen så tror vi på det.

Det är lätt att fastna och "älta" negativa tankar, och att de tynger ner en och skapar en massa onödig oro. Hindrar en från att verkligen leva och vara i nuet, uppskatta oss själva och andra. Man kan behöva ha en strategi för att bryta negativa tankar, resa sig upp, stoppa sig själv, göra något annat.

Snorkel - Tankar På Snorkel finns mycket information och olika övningar om just negativa tankar. Du kan läsa prova och öva.

 

Prova också beteendeanalys - se en kedja av händelser finns på snorkels startsida www.snorkel.se 

Där kan man lära sig mera om sig själv och olika reaktioner och beteenden som påverkar på kort och lång sikt. Se instruktionsfilm, läs info, kolla målsättningar, alternativa beteenden med mera. 

När du ska prova att göra analys så börja med färdiga alternativ, så lär du dig snabbt. I ditt fall handlar det ju om att du fastnar i negativa tankar, får ångest och undviker, ställer orimliga krav med mera.

 

Snorkel har två appar

Snorkelövning med olika röstövningar och instruktioner

Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (kod x330) som handlar om känslor och hur man kan träna på att reglera starka känslor som tar över.

Kolla också Validering på www.snorkel.se och då med tanke på självvalidering, att förstå sig själv och det man känner, inte dissa och döma sig själv.

 

Skriv gärna igen om du vill, berätta mera om hur det blir för dig. Prova beteendeanalys och övningar för att bryta negativa tankar.

Kram från Snorkel