Jag har haft psykisk ohälsa sedan 2016 men tror att jag har haft det längre än så.
Jag har aldrig tyckt om mig själv. Ser ner på mig och är nedvärderande samt känner att jag ser inte ut som en tjej ska se ut och därför är jag inställd på att jag kommer aldrig att hitta någon som skulle vilja bara med mig. En tjej som mår dåligt och hatar sig själv samt väger mellan 85 - 93 kg vill ingen ha.
Jag har panikångest, attacker senast i måndags då jag inte kunde andas eller stå på mina ben.
Fick åka hem från jobbet och sa rätt ut till mina kollegor att jag ville bort från jordens yta då slipper jag må dåligt och alla runt omkring slipper finnas där och slipper se mig må dåligt.
Jag är 25 år och aldrig haft ett förhållande. Aldrig vart med en kille. Jag skäms jätte mycket för det och jag är så inställd på att det är för att jag ser ut som ett freak och är stor och ingen gillar stora tjejer.
Jag har växt upp med detta och är så pass "ärrad" att jag tror stenhårt på det. Jag kan inte ta emot komplimanger då jag inte tror på personen som säger det till mig, jag är en som ger och skiter I hur jag mår bara jag kan få alla andra att må bra.
Jag kan inte behålla någon mat utan att må illa och vill bara spy. Jag ska kolla upp det med en läkare men min fråga är efter en lång text är: Är det något fel på mig? Är det sant att killar inte gillar tjejer som ser ut som jag? Utan bara vill ha snygga, vältränade och smala tjejer? Är det fel och onormalt att man är oskuld i 25 års åldern?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Dina egentliga frågor "är det fel på mig", onormalt att vara oskuld vid 25 samt om det är sant att killar bara gillar snygga, vältränade tjejer, tror jag att du egentligen vet svaret på det innerst inne..
ENORMT många tjejer (och även killar) kan känna igen sig i dina funderingar, dina negativa tankar. Ingen av dina funderingar är naturligtvis sanna.
Du har fastnat i en vana, att leta fel, döma dig själv och se ner på dig själv.
Ditt beteende, din vana, leder till ett riktigt känslokaos. Du triggar igång en massa starka känslor hos dig själv, oro, ångest, skuld, ledsnad med mera. Du dömer dig själv och ser allt i svart.
Det påverkar dig hela tiden, det blir en ond cirkel av allt mera negativt tänkande och eskalerande ångest. Du har gjort såhär så länge att du hamnar i "förutfattade profetior" det kommer ändå inte att gå, inte bli bra, inte hitta någon etc etc. Det gör att du inte tror på dig själv, inte försöker eller är öppen för något annat.
Det kanske blir så att du "stöter bort" människor istället. Att du inte kan se andra möjligheter för att allt ditt fokus är på att se negativt på dig själv.
Det vi fokuserar på förstoras och förstärks, visst har du sovit bredvid någon som snarkar hårt, ljudet blir bara större och större till slut kan man inte tänka, fokusera eller höra något annat, bara snarkningarna. Så blir det för dig då du fokuserar på tankarna och på ”att allt med dig själv är fel”.
Tankar är vårt ständiga "småprat" med oss själva. Som att ha någon gående bredvid sig som hela tiden dömde, kommenterade eller ifrågasatte allt som hände och som man gjorde, då påverkas man mycket. Vissa tänker mera negativt än andra, och då ofta mera negativt om sig själv.
Vad utlöser dina negativa tankar, är det då du ska göra något, känner krav/förväntningar på dig, träffa någon, ser TV, hör viss musik, då det är tyst.
Tankar är bara tankar, ingen sanning, men vi har en tendens att TRO på våra tankar, i alla fall de negativa. Om vi tänker positiva tankar som att vi kommer att ha alla rätt på ett prov, vinna en massa pengar, det kommer gå bra för oss i livet, eller att vi är älskade och omtyckta så tror vi inte alls på det, men om vi tänker motsatsen så tror vi på det...
Det är lätt att fastna och "älta" negativa tankar, och att de tynger ner en och skapar en massa onödig oro och ångest.
Att försöka "tvinga sig själv" att inte tänka på något går inte, prova med att säga till dig själv "jag får inte tänka på en rosa elefant, får absolut inte tänka på en rosa elefant, med sin långa rosa snabel och stora rosa öron. Får inte tänka på den rosa elefanten. Vad händer då? Jo det är precis just det du gör, tänker på den rosa elefanten.. Eller hur?
I stället kan man börja med att lägg märke till och notera hur dina negativa tankar ser ut, bara se på dem som tankar, acceptera att du har dom som alla andra tankar du har. Det är bara tankar. Föreställ dig att tankarna glider förbi som moln på himlen, kommer, glider förbi och ett nytt moln, en ny tanke kommer och går. Låt dem glida förbi utan att fastna i dem. Säg till dig själv, "där kom en TANKE om att jag är värdelös" Och där kommer en tanke om att jag kommer att misslyckas" osv.
Detta handlar om mindfulness, medveten närvaro att vara precis här och nu i det som händer. Man kan träna sin hjärna som en muskel, träna på att styra fokus och uppmärksamhet, se det som också är bra och inte fastna i att bara se negativt.
Läs mera om medveten närvaro och prova övningar här på webbsidan eller i Appen Snorkelövning som du kan ladda ner gratis. Det handlar om att styra fokus och uppmärksamhet dit där du vill ha den, vara i det som händer just nu med alla sinnen, istället för att fastna i att ”granska och döma” sig själv i allt man gör.
Prova att styra din uppmärksamhet, styra fokus och distrahera dig själv på olika sätt, gå helt in i det du gör, istället för att ha fokus på de självdömande tankarna.
Beskriv tyst för dig själv det du gör, nu går jag vägen fram här, ser bilar, träd, människor, nu tar jag fram en tallrik, sked, öppnar kylen tar fram fil och flingor.. Beskriv rummet, människor, och så vidare. Fokus utåt istället för att "fastna i tankar och dömanden".
Fysisk aktivitet, att träna ganska hårt är också en bra distraktionsteknik.
Du kan också träna att parera varje negativ tanke om dig själv med en positiv. Gör en lista över positiva saker om dig själv att ha tillhands. Tex jag är en bra vän, jag är bra på matte, jag har ett vackert hår, jag har klarat att sjunga inför publik, jag är bra på att lyssna och inte avbryta andra, jag gör så gott jag kan etc. Du kan be någon närstående om hjälp med att göra listan. Du kan samla lappar i en burk, öppna och läsa en varje kväll, och ha fokus på den, verkligen träna på att se fakta, inte bara negativa föreställningar.
Att säga STOPP till sig själv då man börjar jämföra sig med andra och tänka negativt är också en teknik, man är bra på olika saker, den enda man egentligen kan jämföra med är sig själv och hur man kämpar mot sina egna (rimliga) mål. Att verkligen stoppa sitt eget dömande och ”gå därifrån” resa sig upp och göra något annat för att bryta sina tankar.
Annat som kan vara till hjälp, då du fastnar i dina negativa tankar och ditt självdömande, när de kommer, är att ifrågasätta dem lite, inte ta dem för annat än tankar, inte någon sanning.
Det är en skillnad att tänka;
-Jag ger upp! eller -Jag ska pröva ett annat sätt
-Jag kan inte göra bättre eller -jag kan alltid bli bättre
-jag kommer aldrig att klara det eller -jag ska lära mig hur man gör
-Det här är för svårt eller -Det här kanske tar lite längre tid
-jag kan ingenting eller -det här behöver jag öva mera på
Det krävs lite träning att göra annorlunda, går inte på en gång.
Du kan göra det till en positiv aktivitet, att ha koll på dina tankar och hur de påverkar dig. MEN UTAN ATT DÖMA DIG DÅ DU TÄNKER NEGATIVT: Beröm dig själv då du noterar det istället...
Prova beteendeanalys som finns på Snorkels webbsida, på startsida. Se en kedja av händelser.
Handlar om att just lära känna sig själv, om hur situationer, tankar och känslor påverkar det vi gör, hur vi hamnar i problembeteenden (som att du ältar på kvällen då du ska sova) som påverkar på kort och lång sikt. Kortsiktigt ältar du i dina försök att vara och göra ”rätt”, det känns kanske bra direkt i stunden då du kommer på vad du gjort ”fel” men på längre sikt så blir du ledsen, tänker mera negativt, dömer mera, kan inte sova, blir osäkrare och så vidare.
Alternativ beteende kan vara sakerna jag beskrivit ovan.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, kolla målsättningar, målbild, alternativa beteenden och färdiga kedjor. Så förstår ni mera vad det handlar om.
Under www.snorkel.se hittar du relationsfärdigheter, och där Validering och självvalidering. Att göra någons eller egnas känslor begripliga och sanna. Läs och se filmen.
Läs också om acceptans under VAD ÄR.
Bra att du kollar upp din mage, men det är inte otroligt att det är en konsekvens av all din ångest.
Det här blev många tips, hoppas det var en bit på vägen, skriv gärna i frågelådan igen och berätta om hur det går. Ta hand om dig, kram från Snorkel.