Jag är 18 år, och trivs inte i huset som jag bor i med min mamma och pappa, jag tycker det är för litet så det känns inte att jag får vara för mig själv.
Jag tycker inte att det är fint varken inne eller ute som jag alltid har tyckt annars. Sen har jag sett ett annat hus som ligger ute till försäljning så då fantiserar jag om att jag skulle vilja bo där hellre och det huset är större än det vi bor i, då hade det inte känts som vi bodde på varandra så mycket.
Jag känner att det tar över så att det inte känns kul att bo där vi bor nu. Jag skulle vilja ha tips på hur jag skulle kunna vända den tanken.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har helt rätt, negativa tankar om saker och ting har en ”förmåga att fastna” i våran skalle, på hjärnan, och ta över. Sprida sig till flera saker som vi tänker och tycker.
Problemet för dig är att du fastnat i att leta fel, döma och älta negativa saker om erat hus. Nu ser du bara fel och brister, i något som du tidigare gillat och tyckt om.
Detta kan gälla flera olika saker, även personer, är ganska allmängiltigt hur våra negativa tankar fungerar.
Vi har en tendens att fastna i det negativa och inte se det positiva, kan ofta vara i vår syn på oss själva också.
Det vi fokuserar på förstoras och förstärks, visst har du sovit bredvid någon som snarkar hårt, ljudet blir bara större och större till slut kan man inte tänka, fokusera eller höra något annat, bara snarkningarna.
Så blir det för dig då du fokuserar på tankarna om erat nuvarande hus, och tankarna på det andra huset ”som större och bättre”.
Detta att du fastnat i det negativa, inte accepterar situationen och huset ”som det är” gör också att du inte kan se andra alternativ, lösningar och förbättringar som man faktiskt SKULLE KUNNA göra med erat nuvarande hus.
Lösningar för att till exempel få mera eget utrymme…
Du kan läsa mera om just strategin acceptans, på snorkels webbsida, www.snorkel.se
Tankar är vårt ständiga "småprat" med oss själva. Som att ha någon gående bredvid sig som hela tiden dömde, kommenterade eller ifrågasatte allt som hände och som man gjorde, då påverkas man mycket. Vissa tänker mera negativt än andra, och då ofta mera negativt om sig själv.
Vad utlöser dina negativa tankar, är det då du ska göra något och inte ”får plats”, då du tänker på ”vad du tror andra har”, är det tankar på besvikelse, missnöje med mera?
Tankar är bara tankar, ingen sanning, men vi har en tendens att TRO och lyssna på våra tankar, i alla fall de negativa. Om vi tänker positiva tankar som att vi kommer att ha alla rätt på provet, vinna en massa pengar eller att vi är älskade av alla så tror vi inte alls på det, men om vi tänker motsatsen så tror vi på det.
Det är lätt att fastna och "älta" negativa tankar, och att de tynger ner en och skapar en massa onödig oro.
Att försöka "tvinga sig själv" att inte tänka på något går inte, prova med att säga till dig själv "jag får inte tänka på en rosa elefant, får absolut inte tänka på en rosa elefant, med sin långa rosa snabel och stora rosa öron. Får inte tänka på den rosa elefanten.
Vad händer då? Jo det är precis just det du gör, tänker på den rosa elefanten.. Eller hur?
Det du kan göra är att börja med att lägg märke till och notera hur dina negativa tankar ser ut, bara se på dem som tankar, acceptera att du har dom som alla andra tankar du har.
Det är bara tankar. Föreställ dig att tankarna glider förbi som moln på himlen, kommer, glider förbi och ett nytt moln, en ny tanke kommer och går.
Låt dem glida förbi utan att fastna i dem. Säg till dig själv, "där kom en TANKE om att huset är värdelös"
Och där kommer en tanke om att jag kommer att allt är fult här inne" och så vidare.
Detta handlar om mindfulness, medveten närvaro att vara precis här och nu i det som händer.
Läs mera om medveten närvaro och prova övningar här på webbsidan eller i Appen Snorkelövning som du kan ladda ner gratis.
Det handlar om att styra fokus och uppmärksamhet dit där du vill ha den, vara i det som händer just nu med alla sinnen, istället för att fastna i att ”granska och döma” sig själv eller omgivningen i allt man gör.
Prova att styra din uppmärksamhet, styra fokus och distrahera dig själv på olika sätt, gå helt in i det du gör, istället för att ha fokus på de dömande tankarna.
Beskriv tyst för dig själv det du gör, nu går jag vägen fram här, ser bilar, träd, människor, nu tar jag fram en tallrik, sked, öppnar kylen tar fram fil och flingor..
Beskriv rummet, människor, och så vidare.
Fysisk aktivitet, att träna ganska hårt är också en bra distraktionsteknik.
Du kan också träna att parera varje negativ tanke med en positiv.
Gör en lista över positiva saker att ha tillhands. Till exempel, huset har många möjligheter, vår familj får en härlig gemenskap, jag kan lära mig att plantera, vi skulle kunna måla om tillsammans som en rolig aktivitet, med mera.
Du din familj kanske kan hjälpas åt med att göra listan.
Att säga STOPP till sig själv då man börjar jämföra sig med andra, döma eller tänka negativt, är också en teknik.
Att verkligen stoppa sitt eget dömande, aktivt resa sig upp, bryta och ”gå därifrån” och göra något annat.
Annat som kan vara till hjälp, då du fastnar i dina negativa tankar och ditt dömande, när de kommer, är att ifrågasätta dem lite, inte ta dem för annat än tankar, inte någon sanning.
Det är en skillnad att tänka;
-Jag ger upp! eller -Jag ska pröva ett annat sätt
-Det kan inte göra bättre eller -Man kan alltid bli bättre
-kommer aldrig att klara det eller -jag ska lära mig hur man gör
-Det här är för svårt eller -Det här kanske tar lite längre tid
-jag kan ingenting eller -det här behöver jag öva mera på
Hoppas detta kan vara en hjälp på vägen, det krävs lite träning att göra annorlunda, går inte på en gång.
Du kan öva och träna med dina föräldrar, ni kan göra det till en positiv aktivitet, att ha koll på sina tankar och hur de påverkar oss.
Ni kan också prova beteendeanalys som finns på Snorkels webbsida, på startsida. Se en kedja av händelser.
Handlar om att just lära känna sig själv, om hur situationer, tankar och känslor påverkar det vi gör, hur vi hamnar i problembeteenden (som att du ältar på kvällen då du ska sova) som påverkar på kort och lång sikt.
Kortsiktigt ältar du i dina försök att vara och göra ”rätt”, det känns kanske bra direkt i stunden då du kommer på vad du gjort ”fel” men på längre sikt så blir du ledsen, tänker mera negativt, dömer mera, kan inte sova, blir osäkrare och så vidare.
Alternativ beteende kan vara sakerna jag beskrivit ovan.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, kolla målsättningar, målbild, alternativa beteenden och färdiga kedjor.
Så förstår ni mera vad det handlar om.
Under spel, finns också ”problemanalys” och under VAD GÖRA- problem utan synlig lösning.
Det handlar om ett annat sätt att se på problem. I stället för att fastna i det går inte, ingen ide, vi har inga pengar, tar för mycket tid och så vidare, så kan man ”brain storma” fritt kring olika lösningar.
Då man är uppstressad, som man blir vid problem och svårigheter, så har hjärnan svårt att tänka fritt, använda frontalloberna, därför kan detta vara ett bra sätt att ”ta ett steg tillbaka” och spåna olika lösningar/möjligheter.
Det här blev många tips, hoppas det var en bit på vägen, skriv gärna i frågelådan igen och berätta om hur det går.
Ta hand om dig, kram från Snorkel.