Hej.
När jag bråkar med mina kompisar jag tänker jag på det jätte mycket och då börjar min migrän.
Asså jag är rädd för att jag känner att mina vänner betyder allt för mig och kan inte fokusera på viktiga saker.
Vad kan jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det är precis så som du skriver, när man är ung betyder kompisarna jättemycket, och de tar stor del av ens tankar och uppmärksamhet.
Man tänker ofta då att man aldrig kommer att få nya vänner, att det inte finns andra som är som mina nuvarande vänner eller att om jag mister kontakten med mina nuvarande vänner så kommer jag att bli helt ensam, inte träffa några nya.
Sådana ”skräcktankar” är vanliga och ställer till det för en, man kan bli rädd och orolig.
Tankar är tankar- ingen sanning. Men tankarna påverkar oss mycket om man tror på dem.
Om man ser på lite äldre personer, både ungdomar och vuxna, så är det vanligt att man träffar nya vänner i olika perioder i livet. Grundskolan, gymnasium, vänner från idrottsklubb eller andra intressen, arbetskamrater, vänner till min partner, andra föräldrar då man får barn och så vidare..
Du oroar dig nu för att du tänker att dina vänner är allt för dig, och då ni till exempel bråkat så fastnar du i dina tankar på det och kan inte koncentrera dig på andra viktiga saker, som du behöver fokusera på.
Du oroar dig mycket, blir stressad av dina orostankar och denna stress leder till att du dessutom får migrän.
Att man fastnar i negativa tankar är också vanligt fast kanske orostankarna ser olika ut för olika personer.
Tankar är vårt ständiga "småprat" med oss själva.
Som att ha någon gående bredvid sig som hela tiden dömde, kommenterade eller ifrågasatte allt som hände och som man gjorde, då påverkas man mycket. Vissa tänker mera negativt än andra, och då ofta mera negativt om sig själv.
Vad utlöser dina negativa tankar förutom då du bråkat med kompisarna, är det tankar på att inte duga, inte klara av, eller inte kan göra rätt? Tankar på att de inte vill vara med dig längre?
Tankar är bara tankar, ingen sanning, men vi har en tendens att TRO på våra tankar, i alla fall de negativa. Om vi tänker positiva tankar som att vi kommer att ha alla rätt på provet, vinna en massa pengar eller att vi är älskade av alla så tror vi inte alls på det, men om vi tänker motsatsen så tror vi på det.
Det är lätt att fastna och "älta" negativa tankar, och att de tynger ner en och skapar en massa onödig oro.
Att försöka "tvinga sig själv" att inte tänka på något går inte, prova med att säga till dig själv "jag får inte tänka på en rosa elefant, får absolut inte tänka på en rosa elefant, med sin långa rosa snabel och stora rosa öron. Får inte tänka på den rosa elefanten.
Vad händer då? Jo det är precis just det du gör, tänker på den rosa elefanten.. Eller hur?
Börja med att lägg märke till och notera hur dina negativa tankar ser ut, bara se på dem som tankar, acceptera att du har dom som alla andra tankar du har.
Det är bara tankar. Föreställ dig att tankarna glider förbi som moln på himlen, kommer, glider förbi och ett nytt moln, en ny tanke kommer och går. Låt dem glida förbi utan att fastna i dem.
Säg till dig själv, "där kom en TANKE om att jag är värdelös" Och där kommer en tanke om att jag kommer att misslyckas" osv.
Detta handlar om mindfulness, medveten närvaro att vara precis här och nu i det som händer.
Läs mera om medveten närvaro och prova övningar här på webbsidan eller i Appen Snorkelövning som du kan ladda ner gratis.
Det handlar om att styra fokus och uppmärksamhet till dit du vill ha den.
Tankarna glider iväg, du bara lägger märke till det, ”där kom en orostanke” och styr tillbaka till det du gör/behöver göra och fokusera på.
Du kan också träna på att distrahera dig själv och styra din uppmärksamhet på olika sätt, gå helt in i det du gör istället för att ha fokus på tankarna.
Beskriv tyst för dig själv det du gör, nu går jag vägen fram här, ser bilar, träd, människor, nu tar jag fram en tallrik, sked, öppnar kylen tar fram fil och flingor.. etc.
Fysisk aktivitet, att träna ganska hårt är också en bra distraktionsteknik.
Du kan träna att parera varje negativ tanke om dig själv med en positiv. Gör en lista över positiva saker om dig själv att ha tillhands. Till exempel jag är en bra vän, jag är bra på matte, jag har ett vackert hår, jag har klarat att sjunga inför publik, jag är bra på att lyssna och inte avbryta andra, jag gör så gott jag kan etc.
Du kan be någon närstående om hjälp med att göra listan.
Att säga STOPP till sig själv då man börjar jämföra sig med andra eller tänker skräcktankar är också en teknik, man är bra på olika saker, den enda man egentligen kan jämföra med är sig själv och hur man kämpar mot sina egna (rimliga) mål.
Träna på att STOPPA dig själv, då negativa tankar kommer. Res dig upp och bryt dina negativa tankar, GÖR något annat som tar din uppmärksamhet.
Hoppas detta kan vara en hjälp på vägen, det krävs lite träning att göra annorlunda, går inte på en gång.
Kram från Snorkel