Hej Snorkel.
Jag är en tjej på 15 år fyller 16 i November. Jag har mått psykiskt dåligt i lite mer än 3 år nu.
Jag har en underbar familj och en underbar vän.
Jag blev mobbat i 5 och ett halvt år. det tog slut för Ca: 6 månader sen.
Jag klarar inte av att pratat med min familj eller min bästa vän S. Jag mår så dåligt för att jag inte har några vänner alls och för att jag blev mobbad.
Jag var nära att ta livet av mig för lite mer en ett år sedan och jag mår skit för det. Allt jag har blivit utsatt förr, får mig hela tiden att må dåligt. Jag orkar inte ha det så här längre, jag orkar inte mer.
Mår jag inte bra snart så är jag rädd för att någon oskyldig ska bli skadad och det är det sista jag vill.
Jag älskar människor och bryr mig mycket om dom så jag vill inte att det ska gå så långt. Snälla Snorkel hjälp mig. Jag orkar inte mer.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du har mått dåligt i över 3 år, mycket p.g.a. att du blivit mobbad.
Du tänker på det du varit utsatt för, det som hänt och det gör att du fortsätter att må sämre och sämre, trots att du nu inte blir mobbad längre och har en bästa vän.
Har man varit utsatt för ett svår händelse, ett trauma, som mobbing är, så är det vanligt att man fastnar kvar i det som hänt och har svårt att gå vidare. Man kan ha drabbats av något som kallas PTSD post traumatiskt stresssyndrom, och kan behöva behandling för detta för att kunna släppa och gå vidare.
Att du inte är mobbad nu är bra och viktigt, det första är ju att omedelbart få stopp på mobbingen.
Men sedan behöver man komma vidare, lära sig leva med det som hänt, våga börja lita på människor igen. Det är svårt, och olika människor tar sig igenom svåra händelser på olika sätt.
En del behöver prata igen det som hänt med någon utomstående, känna sorg, ilska, ledsnad etc. med någon.
Andra finner tillräckligt stöd hos familj eller vänner. Hur som helst behöver man konkreta strategier för att komma igenom en svår händelse, hantera de starka känslor som händelsen väcker. Den går inte att bara skjuta undan.
Synd att du inte kan prata och berätta för din familj och din bästa vän, det är svårt att "hålla masken" om hur man mår.
Även om du behöver prata med någon utomstående, på elevvården eller BUP, så kan du behöva stöd från vännen och familjen.
Är det så att du tar på dig skuld i det som inträffat, skäms du eller tror att det är något fel på dig som blivit mobbad eller saknat vänner? Det är inte ovanligt att man känner så.
Vänd dig till elevvården på din skola, om det är lättare kan du väl försöka skriva ned hur du mår och känner. Försök också att fundera på hur du vill att ditt liv ska se ut, vad du vill göra, upptäcka, vilka du vill umgås med etc.
Vilka långsiktiga mål du vill ha. Vilka steg behöver du ta för att nå dit, vad behöver du, vilka små delmål ska du ha. Viktigast är att du sköter om, tar hand om och är snäll mot dig själv.
Ta även mot hjälp av andra. Många hälsningar Snorkel