Hej!.... Jag är en tjej som inte riktigt vet om man ska tro på 3 kompiar som har mobbat mig sen lekis sen 3 och så har det bättrat sig med åren....
Nu går jag i 5:an, men jag vet fortfarande inte om jag kan tro på dem, för likosm de har lurat mig massvis med ggr att först är de snälla sen är de elaka...vad ska jag göra?
//från en tjej som inte vet vad hon ska göra..

Svar
Hej, tack för ditt mail.
En svår fråga du tar upp....går inte att ge något enkelt svar.
Du har varit mobbad och blivit illa behandlad av kompisar under en längre tid, inte konstigt att du har svårt att våga lita på dem, och inte vet vad du ska tro om dem.
Att lita på andra, att andra har ens förtroende, är ju något som byggs upp under tid. Genom att man visar att man kan lita på varandra.
Å andra sidan, så måste man kanske våga prova ibland och se, andra människor och en själv också, förändras ju hela tiden.
Och det är alltid en viss risk för att man blir sviken och besviken i en relation, en risk man måste leva med. Riktigt säker är man sällan...
Kan du inte "släppa in" kompisarna lite i taget, bygga upp ett förtroende efter hand?
Våga prova..
Har du andra kompisar att vara tillsammans med, eller är du helt beroende av dessa som varit taskiga mot dig?
Det är ju bra att ha flera att vara tillsammans med.
Man ska heller inte tillåta att någon behandlar en illa, då kanske det är bättre att vara ensam ett tag och aktivt söka sig nya vänner under den tiden.
Lita på din "magkänsla" om det känns rätt, ärligt och riktigt... Sköt om dig, hälsningar Snorkel.