Jag blir mobbad av en tjej i min klass. Hon sprider rykten om mig och alla skrattar. Hon ljuger om att jag "äter vissa saker" och alla i klassen tror på henne. Jag hatar henne. hon gör skolan till ett helvete. Jag är bara en fånge här på jorden.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du hade inte skrivit någon emailadress så kunde inte svara direkt till dig.
Du skriver att du blir mobbad, retad av en tjej i din klass, en väldigt svår situation. Detta gör att du känner att skolan är ett ”helvete” och känner dig som en ”fånge här på jorden”
Att bli mobbad, retad, utfryst, känna sig utanför, någon sprider falska rykten, kanske utsatt för fysiskt våld m.m. är mycket traumatiska och svåra upplevelser för en ung människa. Upplevelser som kan följa och påverka en länge i livet.
Det är då man ska utvecklas och bli en egen person med självförtroende och självrespekt. Att då bli utsatt på olika sätt av ens skolkamrater, de som är några av de allra viktigaste personerna för en under uppväxt och skolgång, är mycket svårt och kan göra stor skada.
Jag undrar om din omgivning, dina föräldrar och din lärare, vet vad som pågår och verkligen har förstått allvaret. Mobbing måsta man ta tag i och sätta stopp för, genast.
Du har tagit ett steg och försökt berätta, skrivit om dina känslor hit till Snorkels frågelåda, ge inte upp nu, du behöver berätta för fler.
Dina föräldrar behöver veta om vad som händer. Du behöver deras stöd nu. Prata med dem, om det är svårt så skriv ett brev eller email som du ber dem läsa i lugn och ro. Beskriv så tydligt som möjligt, beskriv händelser.
Det är inte ovanligt att föräldrar inte ”klarar av” att se att deras barn blir mobbade, illa behandlade. Det är så smärtsamt att veta att ens barn har det svårt att man inte klarar av att ”ta in det”. Så skriv ett brev till mamma och pappa. Ni kan sedan läsa tillsammans på denna webbsida om mobbing, www.snorkel.se
och på andra webbsidor som BRIS eller Friends- tillsammans mot mobbing!.
Tillsammans kan vi stoppa mobbning | Friends
Elevhälsan på din skola är också viktiga personer att berätta för, de kan också hjälpa dig att berätta för dina föräldrar om du tycker att det är svårt. Ni kan tillsammans beskriva vad som händer. Och detta ska "anmälas" till rektor på din skola. Då kan det vara skönt att ha sina föräldrar med sig.
Det är jobbigt och svårt att berätta i början, det är lätt så att man är rädd att inte bli trodd, särskilt när du nu upplever att ingen lyssnar. Det är också vanligt att man tar på sig "skuld" och "skäms" lite för att andra har utsatt en som de gjort, det är en vanlig reaktion hos oss människor (du vet om man ramlar någonstans, och faktiskt tom har gjort sig illa, men det första man gör är att kolla sig runt om någon sett att man ramlade..) tyvärr, för naturligtvis har man ingen skuld i detta, mobbing får inte förekomma.
Sedan kan det naturligtvis bli bråk och konflikter unga emellan, man gillar och inte gillar olika saker, man sårar varandra o.s.v. säger saker man ångrar, saker som behöver redas ut och man behöver hitta ett sätt att vara mot varandra som är ok, fast man kanske inte direkt gillar varandra.
Det är en annan sak.
Men är också något man kan behöva hjälp från vuxna med. Du och tjejen i klassen behöver hjälp båda två.
Det är också vanligt att man är rädd att mobbingen ska bli värre, att de man berättat om ska "hämnas" och allt bara bli värre. Det är därför det är så viktigt att ha stöd av alla vuxna runt omkring. Och kanske av de ungdomar som INTE deltar i mobbingen.
Vissa skolor tar med personer från elevrådet, ungdomar som jobbar aktivt för att upptäcka och få slut på mobbing, och stötta kamrater som varit utsatta.
På skolan brukar det finnas olika mobbingprogram, åtgärdsprogram hur vuxna på skolan ska agera vid misstanke om mobbing, det kan se lite olika ut.
Men klart är att man måste agera. Ta reda på vad som händer och få stopp om det förekommer mobbingen. Berätta för dina föräldrar, prata med dina lärare, vände dig till elevhälsan och rektor måste få veta vad som händer.
Det kan också leda till att man polisanmäler mobbing, för att verkligen ta det på allvar och visa allvaret i det.
För att det ska ta stopp.
Det blir en jobbig period till en början, och du behöver mycket stöd på olika sätt.
På Snorkels webbsida under tonåring, hittar du lite mera information om mobbing, samt information om olika föreningar bl.a. föreningen Utfryst och Friends, som arbetar aktivt mot mobbing.
På www.umo.se
kan du t.ex, skriva med andra ungdomar som varit utsatta.
Ta hand om dig själv, försök att få lite balans genom att göra och uppleva så många positiva upplevelser och aktiviteter du kan i denna svåra situation.
Umgås med familj, släktingar och vänner, träna eller gör någon hobby du tycker om.
Du kan läsa mera om balans i livet på webbsidan www.snorkel.se
livsbalans, under vad är och vad göra.
Skriv igen om du vill,
kram från Snorkel.