Jag mår jättedåligt just nu.
Jag känner mig nedstämd hela tiden.
Jag mår jättedåligt. Jag jätteofta. Jag försöker må bra med de går nästa inte.
De känns omöjligt. Jag har blivit mobbad sen i 3 an. Och pga de så har mitt självförtroende bara dalat ner. Just nu går jag i 6 an.
Jag känner ibland att jag inte pallar leva mer. Jag vet inte varför jag mår såhär. Dte kan bara vara små saker som gör att jag mår så dåligt.
Jag är alltid glad mot mina vänner men så fort dom är ute på rast i skolan går jag in och gråter på toan.
Jag vet inte vad jag ska göra. Snälla hjälp mig 🥺🙏🏼

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du skriver att du blivit mobbad sedan du gick i åk 3! Är du det fortfarande?
För det första, är det slut med mobbingen eller pågår den fortfarande?
Det allra första då man är mobbad, kränkt eller illa behandlad på något sätt är att få STOPP och slut på mobbing.
Det är en kriminell handling och får absolut inte förekomma! Men tyvärr så är det inte alls ovanligt tyvärr..
Man ska berätta för någon vuxen, meddela rektor på skolan, eventuellt polisanmäla om det inte slutar på annat sätt.
Att bli kränkt, få elaka kommentarer eller bli ”utfryst” gör stor skada för den som blir utsatt, det kan finnas kvar under många år.
Vet dina föräldrar om att du varit/är mobbad?
Har ni tagit upp detta med lärare och skolans rektor?
Det finns föreningar och stödfunktioner av olika slag (läs under mobbing under fliken tonåring på Snorkelwebben)
Du sätter själv samman ditt psykiska dåliga mående med att du blivit mobbad, att ditt självförtroende gått i botten.
Du har säkert många sårade känslor, du kanske går och är rädd att det kan hända igen.
Det är viktigt att kunna känna sig trygg, våga börja göra saker och bygg självförtroendet igen. Har du fått någon stöd/hjälp?
Har du fått prata igenom VAD som hänt, för att lättare kunna släppa det, ta kraft för att se och gå vidare framåt?
Att det inte handlar om dig, att du är bra och viktig.
Dels med dina föräldrar, men också med t.ex. skolkurator på din skola.
Det handlar om att få absolut stopp på mobbingen, sedan få prata och sätta ord på sina känslor, acceptera att detta hänt, hur hemskt det än är (du kan läsa om acceptans på webbsidan) för att sedan släppa och gå vidare.
Om man blivit mobbad har man en extra känslighet i situationer med andra, man tolka lätt negativt vad andra säger och gör, tar åt sig och blir ledsen för små saker. Precis så beskriver du att det är för dig
Du skriver att du har vänner, och att du ”spelar glad” inför dem, jag antar att de inte är samma personer som mobbat dig..
Men något gör dig så ledsen att du går in på skoltoaletten och gråter.
Vad väcker denna ledsnad? Är det då du får minnen, är i liknande situationer, blir rädd för något (vad) Vilka tankar/känslor får du, hur känns det i kroppen?
Har du svårt att sova? Hur äter du? Hur ser det ut i ditt liv rent allmänt gällande kompisar, familj, skola och fritidsaktiviteter?
Denna webbsida handlar om olika verktyg, information och övningar vid psykisk ohälsa hos barn/unga. Som t.ex. nedstämdhet, oro/ångest och stress.
Det finns information under VAD ÄR och VAD GÖRA. Det finns också två appar dels,
Snorkelövning som är röstövningar i att t.ex. hantera ångest, avslappning, andningsövningar, vara medveten i nuet, krisfärdigheter mm.
Och Skills Uppsala Snorkel reglera känsla (använd kod X330) som handlar om känslor, varför man har dem, vilka beteenden som hänger ihop med känslor och vad man kan göra för att minska, reglera starka känslor.
Prova också beteendeanalys som finns på snorkels startsida, ”se en kedja av händelser”. Det handlar om att lära känna sig själv och sina reaktioner.
Hur situationer, tankar, kroppen och känslor påverkar det vi gör. Och vilka konsekvenser det vi gör får, på kort och lång sikt.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, kolla på färdiga kedjor, målsättningar med mera.
Prova först att göra kedja med färdiga alternativ, det är lättast i början.
Ta till exempel beteendet att du går undan och gråter.
I vilka situationer, vilka tankar, känslor, hur känns det i kroppen, när du går undan vilka konsekvenser får det på kort och lång sikt?
Alternativa beteenden? (Din sårbarhet är ju bland annat att du tidigare varit mobbad och är extra känslig)
Du kanske kan fundera lite mera vad som väcker din ledsnad, tankar påverkar oss jättemycket, men tankar är tankar ingen sanning.
Prata med dina föräldrar om att du mått dåligt en längre tid, ni kan också läsa tillsammans på denna webbsida. Kontakta till exempel kurator på din skola, ni kan tillsammans försöka ”reda ut” lite hur det ser ut för dig, och vad du skulle behöva för hjälp, och framför allt stoppa fortsatt mobbing.
Ni kanske kommer fram till att du skulle behöva en bedömning och eventuellt kontakt på BUP, eller om du och kurator kan ha några samtal för att hjälpa dig må bättre igen.
Du kan också läsa och prova på egen hand.
T.ex. balans i livet, testa formulär och veckokort. Målsättningar, var är jag och vart vill jag nå.
Stresshantering och övningar i att hantera oro/ångest.
Skriv igen i frågelådan och berätta mera om hur det fungerar för dig, sköt om dig själv. Kram från Snorkel