Hej, under en väldigt lång tid så har jag haft väldigt mycket stress, ångest och har varit väldigt ledsen på sista tiden.
Jag går i 6:an och allt det här har pågått sen jag gick i 5:an när jag blev nätmobbad, och jag vill bara vara glad men det är svårt.
Vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du skriver att du blev nätmobbad förra året, och att du mått väldigt dåligt sedan dess, med ledsenhet, stress och ångest.
För det första, är det slut med mobbingen eller pågår den fortfarande?
Det allra första då man är mobbad, kränkt eller illa behandlad på något sätt är att få STOPP och slut på detta.
Det är en kriminell handling och får absolut inte förekomma!
Men tyvärr gör det det, är inte alls ovanligt tyvärr..
Det har blivit ”lätt” att lämna elaka kommentarer, ogilla bilder, eller skriva illa om någon annan på nätet.
Inte alla förstår att det är förbjudet och kriminellt.
Man ska berätta för någon vuxen, meddela rektor på skolan, eventuellt polisanmäla om det inte slutar på annat sätt.
Att bli kränkt, få elaka kommentarer eller bli ”utfryst” gör stor skada för den som blir utsatt, vare sig det förekommer IRL eller på nätet.
Nätmobbing kan dessutom vara svårare att ”komma åt” och få stopp på.
Vet dina föräldrar om detta?
Det finns föreningar och stödfunktioner av olika slag (läs under mobbing under fliken tonåring på Snorkelwebben)
Du sätter själv samman ditt psykiska dåliga mående med att du tidigare blivit mobbad, och det hänger nog ihop.
Du kanske har många sårade känslor kvar, du kanske går och är rädd att det kan hända igen.
Har du fått någon stöd/hjälp efter att detta hände?
Har du fått prata igenom VAD som hände, för att lättare kunna släppa det, ta kraft för att se och gå vidare framåt?
Dels med dina föräldrar, men också med t.ex. skolkurator på din skola.
Denna webbsida handlar om olika verktyg, information och övningar vid psykisk ohälsa hos barn/unga. Som t.ex. nedstämdhet, oro/ångest och stress.
Det finns information under VAD ÄR och VAD GÖRA.
Det finns också två appar dels,
Snorkelövning som är röstövningar i att t.ex. hantera ångest, avslappning, andningsövningar, vara medveten i nuet, krisfärdigheter mm. Och
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla (använd kod X330) som handlar om känslor, varför man har dem, vilka beteenden som hänger ihop med känslor och vad man kan göra för att minska, reglera starka känslor.
Det är svårt att ge dig några tydliga övningar eller tips, då jag inte riktigt vet NÄR VAR och HUR ditt dåliga mående och din stress kommer, i vilka situationer, vad händer etc.
Är det då du får minnen, är i liknande situationer, blir rädd för något (vad)
vilka tankar/känslor får du, hur känns det i kroppen?
Har du svårt att sova? Hur äter du?
Hur ser det ut i ditt liv rent allmänt gällande kompisar, familj, skola och fritidsaktiviteter?
Du kanske kan fundera lite mera på dessa saker, prata med dina föräldrar om att du mått dåligt en längre tid, ni kan också läsa tillsammans på denna webbsida.
Kontakta kurator på din skola, ni kan tillsammans försöka ”reda ut” lite hur det ser ut för dig, och vad du skulle behöva för hjälp.
Ni kanske kommer fram till att du skulle behöva en bedömning och eventuellt kontakt på BUP, eller om du och kurator kan ha några samtal för att hjälpa dig må bättre igen.
Du kan också läsa och prova på egen hand.
T.ex. balans i livet, testa formulär och veckokort.
Målsättningar, var är jag och vart vill jag nå.
Stresshantering och övningar i att hantera oro/ångest.
Skriv igen i frågelådan och berätta mera om hur det är och blir för dig, vad har du fastnat i, negativa tankar etc.
Kram från Snorkel